reklama

Odboráři jednali se zaměstnavateli, zástupci krajů i vládou, ale bez výsledku. Znovu hodlají oslovit představitele všech parlamentních stran.

"Stávková pohotovost se přeměňuje v přípravu protestních akcí. Neřeknu, jakého bude protest rozsahu a jaké délky," řekl novinářům Pomajbík. První protestní akce se mohou týkat jen několika krajů, Pomajbík ale nevyloučil, že rovnou přistoupí k celorepublikové akci. "Je to pro nás nejjednodušší," podotkl.

Odborům se nelíbí, že kraje vyhlašují veřejné zakázky na dopravní obslužnost na základě nejnižší ceny. Vyhrávají tak firmy s nejnižšími náklady, tedy i mzdami pro řidiče. Odboráři navrhují, aby vláda stanovila obecně platným právním předpisem minimální mzdu řidičů v rámci veřejných zakázek. Ta by se měla pohybovat kolem 100 Kč na hodinu namísto dosavadní dosahované mzdy 70 až 80 korun.

Veřejnou autobusovou dopravu pro kraje zajišťuje zhruba 11.000 řidičů. Kvůli nízkým platům je kvalitních šoférů nedostatek, podle Pomajbíka jich chybí asi 6000.