Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zákon o celostátním referendu? Poslanci ANO, ČSSD a Pirátů návrh upravili

Poslanecká sněmovna
Poslanecká sněmovna
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Praha - Poslanci ANO, ČSSD a Pirátů pozměnili návrh zákona o celostátním referendu. Otázky plebiscitu by předem posuzoval Ústavní soud a pod žádost o vyvolání všelidového hlasování by se muselo podepsat nejméně půl milionu voličů.

Iniciátoři referenda by museli podle návrhu sesbírat nejméně 50.000 podpisů, teprve potom by se mohli obrátit s žádostí o přezkum otázky na Ústavní soud. Pokud by k ní ústavní soudci neměli námitek, k vyvolání hlasování by bylo nutné sesbírat dalších 450.000 podpisů. Aby bylo referendum platné, musela by přijít hlasovat nejméně čtvrtina voličů.

Sněmovní ústavní komise dnes pověřila předsedkyni Kateřinu Valachovou (ČSSD), aby svolala všechny strany zastoupené ve Sněmovně k jednání o celkovém pozměňovacím návrhu. Komise také doporučila návrh dále upravit tak, aby lidé nesměli hlasovat o ústavních otázkách. 

Ve Sněmovně jsou pro zavedení referenda hnutí ANO, Piráti, SPD, ČSSD a KSČM. Dohromady mají 152 hlasů, ústavní většina činí 120 hlasů. I v případě, že by Sněmovna nakonec nějaký návrh ústavního zákona schválila, může narazit v Senátu.

Témata:  referendum Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky zákony

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 10:54

Tajemství parte Jiřího Krampola (†87). Smuteční hosté dostali jasný pokyn

V týdnu budou vrcholit přípravy na poslední rozloučení s Jiřím Krampolem, který zemřel během posledního červencového víkendu ve věku 87 let. Pohřeb se blíží, což potvrzuje i zveřejněné smuteční oznámení. 

Zdroj: Dan Šrámek

Další zprávy

Pendolino, ilustrační fotografie.

Pendolino na nové trase. České dráhy očekávají, že padne rekord

České dráhy od konce srpna nasadí denně na jeden pár vlaků Jižní expres vysokorychlostní jednotku Pendolino. Nasazení na koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi umožní nejen zkrácení jízdní doby pro cesty do a z jihočeské metropole, ale také bude znamenat pokoření dosavadního maximálního rychlostního limitu na tuzemské železnici v rámci pravidelného vlakového provozu. Na modernizovaných traťových úsecích se totiž počítá s tím, že Pendolino pojede rychleji než 160 km/h, což je dosavadní traťové maximum v České republice.