reklama

Problematika technologií ve vzdělávání se nyní ve světě diskutuje mimo jiné v souvislosti s představením technologie ChatGPT, která podle jednoduchých pokynů sama vytváří texty. Někteří lidé mají obavy, že eseje a seminární práce bude za školáky a studenty psát chatbot nebo jiná podobná technologie.

ChatGPT je chatovací robot, který v listopadu 2022 spustila americká firma OpenAI. Technologie s pomocí umělé inteligence vytváří texty podle jednoduchých pokynů. Na základě obrovského množství dat se podobně jako člověk učí, jak odpovídat na výzvy uživatelů. Vedle produkce esejů, receptů či sofistikovanějšího vyhledávání dokáže pomoci například i při programování.

Podle mluvčí ministerstva je cílem resortu pro období mezi lety 2022 a 2024 vybavení žáků a škol pokročilými digitálními technologiemi a zpřístupnění základních technologií všem školákům. "Současně se věnujeme také vzdělávání učitelů tak, aby mohlo být toto vybavení škol využíváno efektivně. Téma umělé inteligence s tím totiž z velké části souvisí, protože právě efektivní a správné využívání nástrojů umělé inteligence jsou základním předpokladem k tomu, že nejsou a nebudou zneužívány," uvedla.

Pravidla užívání nástrojů umělé inteligence v základních a středních školách podle Lednové stanovují samotné školy ve svých školních řádech. Podle předsedy Unie školských asociací ČR - CZESHA Jiřího Zajíčka brání zneužívání chatbotu v českém vzdělávacím systému podoba zkoušení žáků. Proti například angloamerickému školství není v českých školách psaní esejů běžnou praxí, žáci a studenti si známky obvykle odnášejí z ústních zkoušení nebo psaných písemných prací a testů na papír, řekl ČTK.

Pro univerzity bude nástup aplikace ChatGPT výzvou, na kterou budou muset reagovat, řekl předseda České konference rektorů a rektor Masarykovy univerzity v Brně Martin Bareš. Podobně se vyjádřili i představitelé ministerstva. „MŠMT nesmí zasahovat do průběhu výuky na vysokých školách, je ale připraveno poskytnout jim podporu při hledání vhodných odpovědí na aktuální výzvy, kterým vysoké školy čelí,“ doplnila Lednová.

Například Univerzita Karlova (UK) podle svého mluvčí Václava Hájka případ zneužití umělé inteligence zatím nezaznamenala. Nové aplikace ale podle zástupců UK povedou k proměně forem testování studentů. „Učitelé se budou muset soustředit na individuální přístup, o studentských pracích mnohem více ústně debatovat a požadovat v práci svých studentů odborný přínos,“ míní. O zrušení závěrečných prací univerzita nyní podle Hájka neuvažuje.