Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Bartoš: Koalice by teze a parametry zákona o bydlení mohla projednat v červnu či červenci

Ivan Bartoš (Piráti)
Ivan Bartoš (Piráti)
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Teze a parametry nového zákona o podpoře bydlení by politici koalice mohli dostat a projednat v červnu či červenci. Na konferenci o bydlení to dnes řekl ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti). Jeho úřad pak s ministerstvem práce podle výsledné koaliční shody normu dopracují. Podle legislativního plánu by kabinet měl hotový návrh zákona o podpoře bydlení dostat v posledním čtvrtletí příštího roku, nová pravidla by pak měla začít platit od roku 2025.

"Intenzivně pracujeme na základních tezích a parametrech zákona. Naše ambice je projednat je v červnu, červenci na platformě koalice. Od toho se odpíchneme a budeme zákon dopracovávat," uvedl Bartoš.

Podle Bartoše v dubnu vznikly dva týmy. Vedle zástupců resortů a samospráv jsou v nich i experti z neziskového sektoru. Zákon má přispět ke zvýšení dostupnosti bydlení a zajistit i podporu lidem, kteří se ocitli v bytové nouzi. Obcím by měl nabídnout volitelné nástroje k řešení situace. Nastavit by měl také pravidla financování. "Naší ambicí je připravit legislativu a vyvinout možná i politický tlak, protože kde je vůle, tam je i cesta. Chceme nabídnout portfolio možností řešení, aby neexistovala výmluva, proč municipalita tam, kde je situace tristní, ji neřeší," řekl ministr.

V Česku je podle statistik zhruba 4,5 milionu domácností. Podle loňské analýzy iniciativy Za bydlení problémy s bydlením tehdy mělo až 600.000 domácností. Z nich až 350.000 vydávalo za byt přes dvě pětiny svého příjmu, až 190.000 hrozila ztráta bydlení a až 60.000 žilo v nevyhovujícím prostředí. Situaci zhoršuje zdražování. Podle výzkumu "Česko 2022: Život k nezaplacení" agentury PAQ Research a Českého rozhlasu utrácí nyní víc než dvě pětiny příjmu za bydlení až 22 procent domácností, v přepočtu tedy skoro milion. V listopadu jich bylo 14 procent.

Podle expertů na sociální problematiku Česko potíže bez zákona o bydlení s rozdělením rolí státu a obcí i nastavením financování nevyřeší. V předminulém volebním období normu o sociálním bydlení chystala tehdejší Sobotkova vláda ČSSD, ANO a lidovců, shodu ale nenašla a legislativu neprosadila. Zákon slibovala ve svém programu v minulém volebním období pak i Babišova vláda ANO a ČSSD s podporou komunistů, krátce po svém nástupu ho ale nahradila dotačním programem Výstavba. V roce 2020 se z něj v celé zemi postavilo 70 bytů.

Bartoš řekl, že peníze byly dosud "naprosto nepostačující" a podmínky dotací nebyly pro obce vhodné. Podle ministra se dají nyní využít prostředky z Národního plánu obnovy na revitalizaci brownfieldů, kde mohou vznikat byty. Ty mohou vyrůst i díky spolupráci veřejného a soukromého sektoru v takzvaných PPP projektech (PPP - Public Private Partnership). Podporu má získat družstevní bydlení i výstavba malometrážních bytů. Zvažuje se garantovaný nájem. Majitel by mohl svěřit svůj byt například do správy města, které by zaručilo včasné placení nájmu a údržbu.

Témata:  bydlení Ivan Bartoš

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 12:52

Tragická letecká nehoda na Mallorce. Dva mrtví, pilot prováděl akrobacii

Tragická letecká nehoda se o víkendu stala u turisty vyhledávaného španělského ostrova Mallorca. Malé letadlo spadlo do moře, nepřežili pilot a jeho nezletilý syn. O případu informoval web Majorca Daily Bulletin

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy

Pendolino, ilustrační fotografie.

Pendolino na nové trase. České dráhy očekávají, že padne rekord

České dráhy od konce srpna nasadí denně na jeden pár vlaků Jižní expres vysokorychlostní jednotku Pendolino. Nasazení na koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi umožní nejen zkrácení jízdní doby pro cesty do a z jihočeské metropole, ale také bude znamenat pokoření dosavadního maximálního rychlostního limitu na tuzemské železnici v rámci pravidelného vlakového provozu. Na modernizovaných traťových úsecích se totiž počítá s tím, že Pendolino pojede rychleji než 160 km/h, což je dosavadní traťové maximum v České republice.