reklama

"Následující týdny a měsíce hodláme věnovat rozboru mediálního pokrytí pandemie, poukazovat na dobrou i špatnou praxi medializace," uvedl hlavní řešitel projektu Václav Moravec. Na základě dosavadních zkušeností chtějí autoři webu stanovit dobrou žurnalistickou praxi pro pokrytí budoucích zdravotních krizí.

Web je určen zejména pro média, datové analytiky, odbornou veřejnost a další uživatele, kteří se pandemii covidu-19 aktivně věnují. Nabídne analýzy, příklady dobré i špatné praxe z ČR i ze zahraničí nebo rozbory nejčastějších dezinformací. Na širší veřejnost jsou podle Moravce na webu zacílené dva animované cykly Slovník pojmů a Infodemie. "Sekundárním cílem projektu je posílení zdravotní a mediální gramotnosti veřejnosti, což může být jeden z preventivních kroků ve vztahu k infodemii," doplnil Moravec.

Infodemie podle autorů webu představuje nekontrolované šíření názorů, informací a dezinformací a projekt se ji podle zakladatele Newton Media Petra Heriana snaží potlačit. "Prostřednictvím mediálních analýz Newton Media a fakulty sociálních věd chceme nastavovat zpětné zrcadlo žurnalistické praxi, ale také všem, kdo se v mediálním prostoru vyjadřují," doplnil Herian. Moravec věří tomu, že výsledky výzkumů se stanou součástí vzdělávání budoucích novinářek a novinářů na FSV.

Dezinformace týkající se covidu-19 považuje za problém také ministerstvo zdravotnictví, které plánuje k epidemii připravit mediální kampaň zhruba za 40 milionů korun. Trvat by měla od poloviny ledna do konce února příštího roku. Vyvracet omyly a dezinformace chce mimo jiné také iniciativa Sníh sdružující vědce, kteří požadují řízení boje s pandemií založené na vědeckých důkazech. Před dezinformacemi o očkování proti koronaviru minulý týden varoval premiér Andrej Babiš (ANO).