Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Infodemie je hrozbou. Nový web se snaží omezit dezinformace o koronaviru

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Pixabay

Omezit šíření zkreslených a zavádějících informací k epidemiím včetně nynější koronavirové je cílem webu Infomore.cz, který společně spouštějí Fakulta sociálních věd (FSV) Univerzity Karlovy, Lékařská fakulta brněnské Masarykovy univerzity a společnost Newton Media. Web chce odhalovat neadekvátní práci novinářů s daty, využití nevhodných příkladů a srovnání nebo nedostatečnou znalost lékařské terminologie. ČTK to sdělila Veronika Macková z Katedry žurnalistiky FSV.

"Následující týdny a měsíce hodláme věnovat rozboru mediálního pokrytí pandemie, poukazovat na dobrou i špatnou praxi medializace," uvedl hlavní řešitel projektu Václav Moravec. Na základě dosavadních zkušeností chtějí autoři webu stanovit dobrou žurnalistickou praxi pro pokrytí budoucích zdravotních krizí.

Web je určen zejména pro média, datové analytiky, odbornou veřejnost a další uživatele, kteří se pandemii covidu-19 aktivně věnují. Nabídne analýzy, příklady dobré i špatné praxe z ČR i ze zahraničí nebo rozbory nejčastějších dezinformací. Na širší veřejnost jsou podle Moravce na webu zacílené dva animované cykly Slovník pojmů a Infodemie. "Sekundárním cílem projektu je posílení zdravotní a mediální gramotnosti veřejnosti, což může být jeden z preventivních kroků ve vztahu k infodemii," doplnil Moravec.

Infodemie podle autorů webu představuje nekontrolované šíření názorů, informací a dezinformací a projekt se ji podle zakladatele Newton Media Petra Heriana snaží potlačit. "Prostřednictvím mediálních analýz Newton Media a fakulty sociálních věd chceme nastavovat zpětné zrcadlo žurnalistické praxi, ale také všem, kdo se v mediálním prostoru vyjadřují," doplnil Herian. Moravec věří tomu, že výsledky výzkumů se stanou součástí vzdělávání budoucích novinářek a novinářů na FSV.

Dezinformace týkající se covidu-19 považuje za problém také ministerstvo zdravotnictví, které plánuje k epidemii připravit mediální kampaň zhruba za 40 milionů korun. Trvat by měla od poloviny ledna do konce února příštího roku. Vyvracet omyly a dezinformace chce mimo jiné také iniciativa Sníh sdružující vědce, kteří požadují řízení boje s pandemií založené na vědeckých důkazech. Před dezinformacemi o očkování proti koronaviru minulý týden varoval premiér Andrej Babiš (ANO).

Témata:  fake news a dezinformace koronavirus (coronavirus) COVID-19

Související

Aktuálně se děje

16. listopadu 2025 9:08

Trumpova administrativa zneužívá její hudbu pro svou propagaci. Proč Taylor Swift mlčí?

Během posledních dvou týdnů využila Trumpova administrativa hudbu z nejnovějšího alba Taylor Swift s názvem The Life of a Showgirl ve třech příspěvcích na sociálních sítích. První z nich, který sdílel oficiální účet Bílého domu na TikToku, bylo vlastenecké diashow snímků doprovázené úvodním singlem „The Fate of Ophelia“. Když Swift zpívá „pledge allegiance to your hands, your team, your vibes“ (přísahám věrnost tvým rukám, tvému týmu, tvým vibracím), video ukazuje fotografie americké vlajky, prezidenta Trumpa, viceprezidenta JD Vance a první a druhou dámu. Druhý a třetí příspěvek zveřejnil Team Trump, oficiální účet pro Trumpovu kampaň.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy