Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) varuje veřejnost před případy podvodných telefonátů, ve kterých se neznámý útočník vydávající se za pracovníka banky snaží pod nátlakem a s odkazem na NÚKIB či jeho zaměstnance přinutit oběť k převodu finančních prostředků na "rezervní účet", aby se vyhnula fiktivní hrozbě odcizení těchto prostředků kyberútočníkem.
V uplynulých hodinách obdržel NÚKIB podle informací na svém webu hlášení o několika případech podvodných telefonátů souvisejících s úřadem. "Útočník využívá dva základní scénáře, kdy napodobuje (tzv. podvrhne) reálná telefonní čísla NÚKIB a vydává se za zaměstnance úřadu, nebo se vydává za zaměstnance bankovních institucí, volá z telefonních čísel podobných centrálním linkám bankovních domů a na zaměstnance NÚKIB se „pouze“ odkazuje," píše.
V obou případech se podvodníci podle úřadu snaží pod časovým nátlakem přesvědčit své oběti, že kvůli různým hrozbám je potřeba převést finanční částku z jejich bankovních účtů na „rezervní, záložní účet“. Zastřešují se tím, že celá transakce je pod dozorem NÚKIB.
"Pro větší důvěryhodnost pak používají útočníci jména zaměstnanců NÚKIB, která čerpají pravděpodobně z veřejně dostupných zdrojů. Jedním z jejich podpůrných argumentů je, že si lze jméno zaměstnance ověřit telefonicky přímo u NÚKIB nebo ze zmíněných veřejně dostupných zdrojů. Jedná se o podvod!" varuje úřad.
Oběť útoku o pak své finanční prostředky přijde. "Na základě neověřených telefonátů či komunikace s neznámými osobami prostřednictvím SMS, e-mailů či jiných zpráv rozhodně nedělejte žádná unáhlená rozhodnutí v podobě převodu finančních prostředků, sdílení důvěrných informací o sobě nebo svých bankovních či jiných účtech," apeluje úřad.
Oběti takového útoku by se měly neprodleně spojit pomocí oficiálních kontaktů se svou bankou a Policií ČR.
Související
22. března 2024 16:06
8. března 2021 7:49
13. února 2021 10:46
6. ledna 2021 11:11
18. prosince 2020 10:53
26. srpna 2020 16:38