Jedním z důsledků pandemie koronaviru by mohlo být větší sjednocení úrovní základních škol. Dnes to ČTK řekl předseda Asociace ředitelů základních škol Michal Černý. Zatímco na jaře, kdy pandemie vypukla, byly kvůli distanční výuce rozdíly mezi školami viditelné, od nového školního roku by se mohla úroveň škol více sjednotit, mimo jiné i díky finanční podpoře vlády, uvedl.
Podle Černého ovlivnila pandemie nejméně ty školy, které byly technologicky nadstandardně vybavené. Největší problém měly naopak školy, kde byly výuka i vybavení více zastaralé a na změnu výuky reagovaly nejhůře. "Koronakrize zapříčinila pomyslné otevírání nůžek mezi školami," řekl Černý.
V budoucnu by ale měla být situace opačná. "Důsledek pandemie je ale naopak spíše sjednocení úrovně," upozornil Černý. Může za to například i plánovaná finanční podpora, kterou by školy měly dostat. V říjnu chce například ministr školství Robert Plaga (za ANO) poslat základním školám peníze na laptopy a licence pro vzdělávání na dálku, 20.000 korun na jednoho učitele, dohromady 1,28 miliardy korun.
"Ve výuce to hodně pomůže, do teď mělo služební notebook jen velmi malé procento učitelů," dodal Černý. To potvrdil Radek Sárközi ze spolku Pedagogická komora. "Myslím, že školy mohou nyní počítat s více penězi a tedy i s většími investicemi na vybavení a pomůcky, což by mohlo sjednotit podmínky práce," řekl.
Podle Sárköziho však slíbené peníze nestačí. "Na školství se plánují uvolnit asi dvě miliardy korun. Zdá se to hodně, ale vzhledem k tomu, kolik je v České republice škol, je to strašně málo. Školství je stále podfinancované a nezdá se být pro vládu prioritou," uvedl.
Vlivem koronaviru by mohla být výuka v budoucnu také více elektronická. Během pandemie byli učitelé i žáci nuceni více pracovat s technologiemi a část toho, co se naučili, chce vedení škol zařadit do výuky i v budoucnu. Některé školy zavedou například elektronické zasílání domácích úkolů, učitelé se také naučili více pracovat s výukovými programy a aplikacemi, jakými jsou například aplikace k vytvoření testů. "Tyto programy se dají použít i v prezenční výuce," uvedl Černý a dodal, že krize pomohla zlepšit i komunikaci s rodiči a žáky.
Pokud se bude někdo potýkat s nedostatkem financí, budou to podle Černého spíše rodiny než školy. "V některých rodinách budu chybět peníze, jsou regiony, kde je to problém," uvedl.
Pandemie koronaviru výrazně zasáhla do druhého pololetí uplynulého školního roku. Od 11. března byly školy plošně zavřené, otvírat se začaly postupně a částečně po dvou měsících. Do konce školního roku byla docházka dobrovolná a děti se mohly učit z domova. Do základních škol chodilo v minulém školním roce zhruba 953.000 dětí a do středních škol 424.000.
Výuky na dálku se nezúčastnilo podle odhadů odborníků asi 10.000 dětí. Plaga v červenci řekl, že školy se v září otevřou v běžném režimu, jen s přísnějšími hygienickými opatřeními. Nošení roušek ve školách bude záležet na rozhodnutí hygieniků v konkrétním kraji. S výukou na dálku ministerstvo počítá pro nový školní rok pouze lokálně v případě většího rozšíření nemoci, a to po dobu nejvýš dvou týdnů.
Témata: koronavirus (coronavirus) COVID-19, Robert Plaga, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, školství
Související
3. listopadu 2024 11:46
28. října 2024 19:26
22. října 2024 18:04
15. října 2024 9:33
14. října 2024 10:32
10. října 2024 9:45