reklama

Politické debaty mohou do jisté míry ovlivnit rozhodování lidí, ale pouze těch, kteří se o politiku tolik nezajímají a mají málo informací, řekla ČTK konzultantka Alžběta Králová z Institutu politického marketingu.

Český rozhlas dnes uspořádal poslední debatu od 12:15 do 14:00, sérii televizních debat uzavřela už ve čtvrtek dvojice diskusí v televizi Nova. Společné rozhovory se šéfy stran nabídla také Česká televize, CNN Prima NEWS, ale i řada zpravodajských webů.

Králová uvedla, že debaty do jisté míry mohou ovlivnit myšlení lidí, ale pouze těch, kteří se o politiku tolik nezajímají a mají málo informací. Na voliče má podle ní vliv nejen sledování debat, ale také to, jak média referují o výkonech kandidátů. "Lidé, kteří se o politiku aktivně zajímají, si názor na jednotlivé kandidáty vytvořili již před debatou," dodala.

Vliv mají debaty nejen v den konání, ale i později, kdy se o nich zveřejňuje řada mediálních výstupů. Méně výrazným kandidátům mohou pomoci dostat se do obecného povědomí, doplnila Králová.

Premiér Andrej Babiš (ANO) kvůli sérii debat odložil dnešní plánované očkování třetí dávkou vakcíny proti covidu-19. "Budu se snažit od neděle znormalizovat, protože tohle je pekelné tempo," řekl ve čtvrtek Impulsu. Vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) dnes hovořil o tom, že s růstem počtu předvolebních debat stoupl i počet bizarních nápadů v jejich scénářích.

Letos je podle Králové debat přemíra. "Skoro každá televize, rádio nebo deník si pořádaly svou debatu, často ne pouze jednu. Z diváckého pohledu bylo opravdu nemožné sledovat všechny. Navíc se ve všech debatách probírají stejná témata a moderátoři kladou podobné otázky," doplnila Králová. Větší strany si tak podle ní podle sledovanosti vybíraly, zda poslat přímo svého lídra. Připomněla, že i politici si stěžovali, že debat bylo příliš.

reklama