reklama

V okresech, kde se počet nových případů koronaviru na 100.000 obyvatel za 14 dní pohybuje pod 25, reprodukční číslo je dlouhodobě nižší než jedna a podíl pozitivních testů je pod čtyřmi procenty, lze zrušit také povinné plošné testování ve školách a podnicích, uvedla skupina odborníků v dnešním stanovisku.

V případě příchodu nových členů do stálého kolektivu nebo v případě delší absence kvůli nemoci či dovolené, skupina doporučila, aby se takoví lidé před návratem testovali, nejlépe metodou PCR. Pokud by se v daném okrese situace se šířením nákazy zhoršila, je třeba plošné testování obnovit. Klíčové je podle expertů sledovat hodnotu reprodukčního čísla, procentuální pozitivitu testů i čtrnáctidenní incidenci nových případů nemoci covid-19.

Ve stálých kolektivech, jako jsou třídy, kanceláře či dílny, a které fungují v okresech s dobrou epidemickou situací, není podle MeSES nutné vyžadovat ani ochranu dýchacích cest. Povinnost nosit roušky či respirátor by ale měla zůstat ve společných prostorách a při setkávání s jinými kolektivy, dodala skupina.

Vláda na začátku května rozhodla, že povinné testování jednou týdně bude ve firmách, v neziskových organizacích či na úřadech pokračovat zatím do konce června. Povinnost platí také pro živnostníky. S pravidelným testováním ve školách se počítá zatím do konce školního roku, pak znovu v září. Ve vnitřních veřejných prostorech v Česku dál platí povinná ochrana dýchacích cest. Nosit roušky či respirátory musí i děti a učitelé při výuce ve třídách. Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) bude o možném zrušení roušek při vyučování po víkendu znovu jednat s hygieniky i ministrem školství Robertem Plagou (za ANO), který tuto možnost zmiňoval. Vojtěch uvedl, že záležet bude na vývoji epidemické situace.

MeSES působila jako odborný poradní orgán ministerstva zdravotnictví. Poté, co se v polovině května úřad v čele s tehdejším ministrem Petrem Arenbergerem (za ANO) rozhodl spolupráci se skupinou ukončit, funguje dál jako nezávislá skupina expertů. Vydává stanoviska a doporučení.

reklama