Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Volby by vyhrálo ANO. Poslance by mělo šest subjektů, lidovci nikoliv

Volby, ilustrační foto
Volby, ilustrační foto
Foto: Petr Čepela / INCORP images

Loni v prosinci by sněmovní volby suverénně vyhrálo opoziční hnutí ANO expremiéra Andreje Babiše. Podpořila by ho více než třetina voličů. Se zásadním poklesem preferencí se nadále potýkají lidovci, kteří by získali jen dva a půl procenta hlasů. Samostatně by se tedy do dolní komory parlamentu nedostali.

Vyplývá to ze šetření agentury Median, podle kterého by se v prosinci dostalo do Poslanecké sněmovny šest politických stran a hnutí.

Kromě vedoucího ANO by už jen dva subjekty dosáhly na dvouciferný volební zisk. Šlo by o vládní strany. Na druhém místě by se umístila ODS se 13 procenty, třetí Piráty by volilo deset a půl procenta voličů.

Mandáty v dolní parlamentní komoře by získalo také opoziční hnutí SPD (9 %), vládní hnutí STAN (6,5 %) a další koaliční strana TOP 09 (6 %). Hluboko pod pětiprocentní hranicí nutnou pro vstup do Sněmovny by skončila KDU-ČSL.

"Hnutí ANO v prosinci získávalo voliče zejména mezi těmi, kteří se minulých voleb do Sněmovny nezúčastnili. Dále především od SPD, SPOLU a Přísahy," vysvětlili výzkumníci z agentury Median.

Volební potenciál má nadále nejvyšší hnutí ANO, sahá ke 40 procentům. Schopnost oslovit další voliče mají i občanští demokraté s více než dvacetiprocentním potenciálem, Piráti (18,5 %) či Starostové a nezávislí (16 %).

V Česku se naposledy konaly volby do Poslanecké sněmovny před dvěma lety. Vyhrála koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) se ziskem 27,79 procenta před druhým ANO, které obdrželo 27,12 procenta hlasů.

Témata:  volby průzkumy Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky

Související

Aktuálně se děje

31. května 2025 21:49

Je to jedlé? Sydney Sweeney vyvolala nadšení i odpor svým novým mýdlem

Hollywoodská hvězda Sidney Sweeney opět rozčeřila vody showbyznysu – tentokrát ale doslova. Známá především díky rolím v seriálech Euforie a Příběh služebnice nyní přichází s produktem, který posouvá hranice osobního marketingu: limitovanou edicí mýdla údajně vyrobeného z její vlastní koupelové vody.

Zdroj: Robert Meichsner

Další zprávy