Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zájem o služby tzv.headhunterů roste, loňský rok měli rekordní

Hledání zaměstnání, ilustrační fotografie
Hledání zaměstnání, ilustrační fotografie
Foto: Cliqjobs.com

Zájem firem o služby takzvaných headhunterů, tedy hledačů manažerů, roste. Loňský rok byl rekordní, proti tomu předcovidovému šlo o padesátiprocentní nárůst poptávky. Vyplývá to z ankety ČTK mezi personálně-poradenskými firmami. Nejčastěji headhuntery společnosti využívají pro hledání lidí do středního a vyššího managementu.

"Během loňska jsme zaznamenali největší poptávku od roku 2016. Po jejím znatelném úbytku na jaře 2020, kdy přišla první vlna koronaviru, se firmy přizpůsobily nové situaci a rok 2021 tak byl z pohledu headhuntingu rekordní. Proti běžnému roku 2019 šlo o 50procentní nárůst, “uvedl zakladatel společnosti Wolf Hunt Ivar Mesenský.

"Loňský rok byl nejlepší za dvacet let," řekl ČTK řídící partner společnosti Bubenik Partners Jan Bubeník. Na špičkových pozicích firem bylo podle něj rušno už od jara 2021. Ve druhém čtvrtletí se počet změn na vrcholových pozicích ve významných firmách a domácích pobočkách mezinárodních korporací proti prvnímu kvartálu zdvojnásobil a ve třetím čtvrtletí se dál zvýšil. Ve čtvrtém kvartálu bylo změn významně méně s tím, jak firmy i kandidáti tradičně odkládají jejich časování až na začátek nového roku.

"Razantní změna nastala v polovině loňského roku, kdy se poptávky začaly výrazně zvyšovat, a to napříč jednotlivými obory," doplnila ředitelka společnosti Altro Management Consultants Ladislava Fialová. Přirovnala to k období let 2017-2018, kdy se firmy v náborech předháněly a v podstatě si kandidáti vybírali firmy, nikoliv firmy kandidáty. "Taková je za mě i aktuální situace na trhu práce," podotkla.

Firmy si podle Mesenského uvědomují složitost situace na pracovním trhu a hledají nové cesty, jak najít zaměstnance. Klasické náborové nástroje, obzvlášť během koronavirové pandemie, nefungovaly tak jako v minulosti. Zaměstnanci se v nejisté době báli měnit zaměstnání nebo i jen odpovídat na inzeráty, dodal. Bubeník u klientů v posledních měsících pozoruje rostoucí chuť doplňovat či posilovat manažerské týmy kvůli byznysové expanzi, nebo kvůli diverzifikaci výrobního či prodejního portfolia.

Celková hodnota za nalezení člověka se často odvíjí od mzdy kandidáta. Tržní standard se podle Mesenského dlouhodobě pohybuje od 25 do 30 procent roční mzdy odpovídající pracovní pozici kandidáta. "My třeba pracujeme za fixní odměnu, která nemá přímý vztah ke mzdě umístěného kandidáta, ale i tak se průměrná hodnota zakázky pohybuje kolem 400.000 korun za úspěšné vyhledání a umístění,“ řekl.

I když je aktuálně největší nedostatek pracovníků u dělnických profesích a IT specialistů, headhunteři 'hasí' zejména poptávku po lídrech. Nejsložitěji se hledají právě vedoucí pozice ve firmách. "Pokud lovíte top manažera, nebude stačit jen atraktivní finanční odměna nebo nefinanční benefity. Musíte mu nabídnout jasně specifikovanou kariéru a vizi celé firmy, která by měla být schopna narušit jeho loajalitu vůči současnému zaměstnavateli,“ uzavřel Mesenský.

Témata:  práce zaměstnání

Související

Aktuálně se děje

18. září 2025 9:41

Tragédie na Brněnsku: Jeden mrtvý a zraněné dítě. Nehoda se stala při předjíždění

Tragická je bilance vážné dopravní nehody, která se v úterý vpodvečer stala na obchvatu u Pohořelic na jižní Moravě. Jedna žena přišla o život, několik osob utrpělo zranění. Mezi zraněnými bylo i dítě. Nehodu vyšetřuje policie. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Zahájení poslední fáze kampaně koalice SPOLU

OBRAZEM: Spolu zahájila horkou fázi předvolební kampaně

Koalice SPOLU zahájila poslední fázi kampaně před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, které proběhnou 3. a 4. října. Lídři koalice zdůrazňují, že i přes tvrzení opozice je Česká republika úspěšnou zemí, které se daří ekonomicky, a je jen na voličích, zda tento trend bude pokračovat. Jejich program slibuje pevné ukotvení země na Západě, funkční stát a investice do obrany a infrastruktury.