Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Babiš trapně selhal: Není ani alfa, ani sigma, jeho merch je jen laciná demagogie

Andrej Babiš v Poslanecké sněmovně
Andrej Babiš v Poslanecké sněmovně
Foto: Michael Zelinka / INCORP images

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se pokouší zalíbit mladým voličům mikinami s nápisy jako „Lowkey Alpha“ či „Sigma“, přestože těmto výrazům ani lidem, které oslovují, očividně nerozumí. Jeho pokus o moderní merch působí nejen marketingově účelově, ale i trapně. Je to další cynický trik politika, který v očích mladých dávno ztratil kredit.

Babiš se v poslední době zjevně rozhodl obrátit svou pozornost k segmentu voličů, který mu historicky nikdy nebyl příliš nakloněn – konkrétně k mladým lidem. Bývalý premiér přišel s novou kolekcí oblečení, která má za cíl ho přiblížit právě této mladší generaci. Na jeho mikinách a tričkách tak můžeme nalézt slogany jako „Sorry jako“, „Lowkey Alpha“, „Sigma“, „Politika jako nový swag“ nebo jednoduše logo „AB“.

Nicméně, jak se začíná ukazovat, Babiš patrně mladým lidem příliš nerozumí. V první řadě je třeba si uvědomit, že výrazy typu „Sigma“ nebo „Lowkey Alpha“ mohou na první pohled zaujmout určitou skupinu mladých, zejména těch kolem dvaceti let. Avšak ti, kteří již nesou odpovědnost za svůj život – a kteří mimochodem často žijí i na dluh způsobený politikami Babišovy vlády – těmto lidem už tento merchandising nemá příliš co nabídnout.

Mladí lidé přece Babiše dobře znají – a to jak z jeho působení na postu premiéra v letech 2017–2021, tak i z jeho předchozí role ministra financí v letech 2013–2017. Babiš sám si je patrně dobře vědom, že mezi mladými voliči nezanechal zrovna nejlepší pověst – ať už je to důsledkem jeho mnohdy rozporuplného vládního působení, jeho reakcí na pandemii koronaviru, anebo prostého faktu, že jeho hlavním cílem byla vždy spíše starší generace, u níž bylo snazší vyvolat pocit důvěry.

Je totiž zřejmé, že mladí lidé jsou obecně méně náchylní k manipulaci než jejich starší protějšky, kteří často lpí na určitém, více než půl století budovaném souboru norem a hodnot, jež se bojí zpochybnit či opustit. Když tedy Babiš starším generacím slíbí zvýšení důchodů a přihodí k tomu pár dalších výhod, je poměrně pravděpodobné, že mu tito voliči dají svůj hlas.

Mladí lidé to však vnímají poněkud jinak. Byť rozhodně nelze všechny mladé házet do jednoho pytle, většina z nich již prohlédla, že Babiš velmi často své sliby nesplní, případně vědomě lže, nebo alespoň manipuluje.

Z tohoto úhlu pohledu lze bez větší nadsázky konstatovat, že obsah jeho merche není pouze zavádějící, ale v mnoha ohledech rovněž působí vysloveně směšně, ba dokonce – dovolím si tento výraz použít – až trapně (v moderním slangu označeno oním pověstným „cringe“). Už samotná definice termínů jako „lowkey alpha“ či „sigma“ muži totiž Andreji Babišovi vůbec neodpovídá, a tudíž v žádném případě nemá legitimní důvod tato označení umisťovat na svá trička – pokud tedy nejde o úmyslnou, ba přímo hrubou demagogii.

Aby se totiž mohl alespoň přiblížit statusu „alfa“ či „sigma“ muže, musel by naplnit určité atributy, které mu evidentně chybí. „Lowkey alpha“ značí muže, který nepotřebuje pozornost ani uznání ostatních, nepředvádí se a dokáže vést přirozeně, s tichou autoritou. Babiš však není ani jedno z toho. Naopak – je hlasitý, baží po pozornosti a jeho styl vedení je spíše direktivní, než aby byl přirozený.

Pokud bychom měli brát vážně jeho snahu stylizovat se do role „sigma“ muže, pak by to znamenalo, že se Babiš nezajímá o sociální status, že jde svou vlastní cestou bez ohledu na názory ostatních a že si zakládá na nezávislosti. Ani to ovšem Babišovi nesedí – jeho politické i mediální působení je totiž ukázkovým příkladem posedlosti kontrolou a snahy dominovat.

Babiš se pokouší být něčím, čím zkrátka není – a patrně nikdy nebude. A právě tady se ukazuje ten největší rozpor mezi jeho merchandisingovou kampaní a realitou. Mladí lidé, které se snaží oslovit, totiž v mnoha případech velmi dobře rozpoznají, že se jedná o účelovou, ba cynickou snahu – nikoliv o autentickou nabídku či reálné přiblížení mladší generaci.

Témata:  Andrej Babiš komentář

Související

Aktuálně se děje

25. června 2025 12:01

Počasí dnes a zítra. Nebezpečí bouřek je zpět, tropy se rozšíří na větší území

Nejen středa, ale také čtvrtek se v Česku neobejde bez varování kvůli počasí. Vysoké teploty budou panovat i zítra, a to na větším území než dnes. Zároveň mají hrozit silné až velmi silné bouřky. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy