Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Taneční projekt Cube se dočká premiéry na Nové scéně

Národní divadlo v Praze
Národní divadlo v Praze
Foto: narodni-divadlo.cz **www.narodni-divadlo.cz**

Praha – Nová inscenace Laterny magiky spojí současný tanec, multimédia a dynamiku. Experimentální taneční projekt s názvem Cube byl už třikrát uveden formou work in progress a nyní se dočká premiéry na Nové scéně Národního divadla.

Projekt Cube iniciovali členové souboru Laterny magiky pod vedením Pavla Knolle, který stmelil tvůrčí tým jako režisér a zároveň scénograf. „Vycházíme z původního principu Laterny magiky, který spočívá ve velmi úzkém propojení filmového obrazu a živé akce. Cube využívá moderní vizuální prostředky, mapping, promítáme z několika projektorů na speciálně konstruovanou taneční plochu. Využíváme jazyka současného tance, jde o ryze vizuální a pohybový projekt,“ přibližuje inscenaci Knolle. Tvůrčí tým na inscenaci pracoval od dubna loňského roku, ale myšlenka projektu vznikla už před dvěma lety.

Výtvarné řešení je inspirováno motivem kostky, která inscenace dala i název Cube. „Ať už jako geometrického objektu, z něhož lze transformacemi a rozkladem dojít k mnoha dalším tvarům, jako zábavné herní pomůcky či jako metafory paralelních životů, které žijeme společně, jeden vedle druhého, a občas se nám podaří i protnout,“ přibližuje dramaturg Jan Tošovský, s nímž tvůrci svou koncepci konzultovali.

Cube vznikl pod hlavičkou dlouhodobého projektu Laterna LAB, jehož cílem je hledat nové možnosti práce s Laternou magikou. Pod inscenací jsou podepsáni choreografové David Stránský a Štěpán Pechar, hudebník a skladatel Jan Šiklad, vizuální umělci Jan Hladil, František Pecháček a kameraman Marek Brožek.

Inscenace se skládá z několika na sobě nezávislých obrazů, které netvoří jeden příběh. Cílem tvůrců bylo naopak představit co nejvíc možností nové práce s Laternou magikou. „Jednou vyprávíme mikropříběh, jindy se zabýváme krásou formy, nebo vytváříme obrazy, které vyvolávají v divácích emoce,“ přibližuje David Stránský.

„Tvorba inscenace nám pomohla ujasnit si, co pro nás Laterna magika znamená jako divadlo,“ říká choreograf Štěpán Pechar. „Laterna magika není o tom, že tancujete nebo hrajete s projekcí za zády. To skutečně dnes už dělá každý druhý soubor nebo divadlo. Princip Laterny magiky je v tom, že jedna složka nemůže bez druhé existovat, komunikují spolu, vzájemně se ovlivňují. Je to divadlo, které návštěvníka vtahuje do hry tak, že přestává, a hlavně nestačí, vnímat, co je realita a co iluze.“

V inscenaci vystoupí osm tanečníků, kteří se téměř celou dobu pohybují na zvýšené a šikmé ploše. Projekce se přitom promítá přímo pod jejich nohy, musí proto ihned reagovat na změny. Zajímavostí je, že projekt vznikal hlavně během letních prázdnin. Laterna navíc při tvorbě Cube poprvé použila techniku záznamu pohybu „motion capture“.

Tanečník Pavel Knolle je vedoucí uměleckého souboru Laterny magiky. Abslvoval pražskou taneční konzervatoř a hned poté nastoupil do angažmá v Laterně magice. Zde se objevil jako sólista ve všech inscenacích. Začátkem devadesátých let založil s choreografem Davidem Slobašpyckým soubor Pražský festivalový balet, s nímž se zúčastnil zahraničních turné v Americe, Portugalsku, Číně nebo Turecku. V roce 2002 získal nominaci na Cenu Thálie za výkon v duetu Les Bras de Mer (v rámci inscenace Graffiti Petra Zusky) a je držitelem ceny Tanečního sdružení ČR.

Premiéra Cube se koná 23. března na Nové scéně Národního divadla od 20 hodin.

Témata:  Národní divadlo Národní divadlo - Nová scéna balet

Související

Aktuálně se děje

22. listopadu 2024 14:38

Zklamaná Eva Pavlová. Prezident prozradil, co se dotklo první dámy

Eva Pavlová je jako první dáma velmi aktivní, přesto se před několika týdny stala pro mnoho občanů terčem. Jak už to tak někdy bývá, důvodem byly peníze. Prezident Petr Pavel nyní prozradil, že jeho manželka byla zklamaná z toho, co se kolem její osoby rozpoutalo. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

Seriál Pán prstenů

Embracer a 'Pán prstenů': Jak slavná sága přispívá k poklesu zisků?

Švédská herní společnost Embracer, vlastnící práva na „Pána prstenů“ a další Tolkienova díla, zaznamenala 10% pokles tržeb v zábavní divizi, což je důsledkem nižší aktivity kolem těchto značek. Společnost to přičítá nedostatku nových produktů a omezené nabídce. Přesto věří, že univerzum „Pána prstenů“ má dlouhodobý potenciál stát se klíčovým zdrojem příjmů.