Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nedostatek peněz v Hollywoodu? Televizní scénáristé chystají stávku, vadí jim streamovací služby

Americký dolar (USD)
Americký dolar (USD)
Foto: Pixmac

Hollywood – Je tomu přesně 10 let, co se v USA odboráři rozhodli stávkovat za odpovídající podíly z prodeje DVD nosičů. Doba pokročila a obě strany se vrací k jednacímu stolu – tématem dne jsou tentokrát streamovací služby.

Co přesně scénáristům vadí? Za posledních několik let se podoba toho, čemu říkáme televizní produkce, radikálně proměnila. S příchodem stramovacích služeb jako je Netflix, Amazon Prime, Hulu atd. a drtivým nástupem kabelovek v čele s HBO se změnily dvě zásadní skutečnosti.

Za prvé se seriálová produkce stala kondenzovanější. Namísto toho, aby měla sezóna seriálu 20 a více dílů, se čím dál častěji setkáváme s deseti až třináctidílnými sety, případně minisériemi o přibližně polovičním rozsahu. Takový formát je pro autora, kterého zadavatel vyplácí od epizody, ne úplně výhodný. Kdo nežije pod kamenem, přitom ví, že co do kvality i pestrosti nabídky žijeme v zlaté éře seriálové tvorby – a vybrousit dopovídající scénář tak stojí jeho autora mnohem více času i námahy. Nemluvě o tom, že se délka jednotlivých dílů zvedla v průměru o několik minut.

Druhým problémem je vyplácení peněz za reprízy. S přesunem seriálové tvorby na internet už reprízování není, čím bývalo. Proč by mělo HBO znovu vysílat Hru o trůny, když všechny epizody bezprostředně po premiéře vyvěšuje na svoji službu HBO GO, kde si ji může přehrát kdokoli? Původní dohody a kontrakty scénáristů s něčím takovým samozřejmě nemohly počítat a zaměstnavatelé dosud nebyli jejich začlenění do nových smluv bůhvíjak naklonění. Což vzhledem k enormnímu množství pořadů, které se na podobných webech vyskytují, a s tím spojených výdajů, asi nikoho nepřekvapí.

Pro představu: zatímco průměrný televizní scénárista si vydělá okolo 1 400 dolarů za epizodu, jeho kolega od Netflixu apod. dostane za stejnou dobu přibližně třetinu. Po přepočtu na koruny a zohlednění vyššího životního standardu v zámoří se stále jedná o velmi slušné peníze (500 dolarů = cca 13 000 Kč). Problémem ale bývají například exkluzivní smlouvy, které scénáristům brání pracovat pro konkurenci. A 13 x $500 ročně v porovnání s astronomickými tržbami výsledného produktu už jako taková hitparáda nezní.

V miliardovém hollywoodském byznysu totiž platí totéž, co ve vrcholovém sportu (a jakémkoli jiném odvětví lidské činnosti) – člověk si své práce logicky cení podle toho, co svému zaměstnavateli vydělá. A dnešní seriály, které vydělávají haldy peněz, na kvalitních scénářích stojí.

V současnosti probíhají jednání mezi členy největšího odborového hráče WGA (Writers Guild of America). Jakmile se scénáristé vyjádří k tomu, jestli by stávku podpořili, budou probíhat další jednání představitelů WGA a Společenství filmových a televizních producentů (AMPTP). Současná kolektivní smlouva vyprší prvního května, čas se tedy krátí.

Zatím poslední stávka se datuje na přelom let 2007 a 2008. Všech cca 12 000 psacích strojů tehdy umlklo na dlouhých 100 dnů, během nichž přišli zaměstnavatelé o miliardy dolarů. Největší ztráty utrpěly logicky televizní společnosti, které musely najmout méně zkušené scénáristy nepatřící k odborům. Pokles kvality TV produkce a dlouhé pauzy ve vysílání oblíbených seriálů způsobily rapidní úbytky sledovanosti.

Problémům se ale nevyhnula ani filmová studia – vzpomeňme na horkou jehlou sešívané scénáře k snímkům jako Quantum of Solace, X-Men Origins: Wolverine, Transformers 2, Terminátor Salvation či o něco pozdějšímu remaku Souboje Titánů. Nakolik by další stávka ovlivnila filmový průmysl tentokrát, je otázkou.

Témata:  stávka Hollywood televize Netflix

Související

Aktuálně se děje

9:02

Ukrajina může poprvé použít ATACMS a Storm Shadow na ruském území. Změní tak průběh války?

Spojené státy poprvé povolily Ukrajině použít rakety dlouhého doletu ATACMS k útoku na území Ruska. Tento krok znamená zásadní změnu americké politiky, která dosud zakazovala využití těchto zbraní mimo ukrajinské území, obzvláště na mezinárodně uznaném ruském území. Rozhodnutí Washingtonu bylo přijato navzdory obavám z eskalace války. Co vedlo ke změně postoje USA a jaké důsledky mohou tyto útoky mít? Na to odpověděl server BBC.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Seriál Pán prstenů

Embracer a 'Pán prstenů': Jak slavná sága přispívá k poklesu zisků?

Švédská herní společnost Embracer, vlastnící práva na „Pána prstenů“ a další Tolkienova díla, zaznamenala 10% pokles tržeb v zábavní divizi, což je důsledkem nižší aktivity kolem těchto značek. Společnost to přičítá nedostatku nových produktů a omezené nabídce. Přesto věří, že univerzum „Pána prstenů“ má dlouhodobý potenciál stát se klíčovým zdrojem příjmů.