Hollywood – Je tomu přesně 10 let, co se v USA odboráři rozhodli stávkovat za odpovídající podíly z prodeje DVD nosičů. Doba pokročila a obě strany se vrací k jednacímu stolu – tématem dne jsou tentokrát streamovací služby.
Co přesně scénáristům vadí? Za posledních několik let se podoba toho, čemu říkáme televizní produkce, radikálně proměnila. S příchodem stramovacích služeb jako je Netflix, Amazon Prime, Hulu atd. a drtivým nástupem kabelovek v čele s HBO se změnily dvě zásadní skutečnosti.
Za prvé se seriálová produkce stala kondenzovanější. Namísto toho, aby měla sezóna seriálu 20 a více dílů, se čím dál častěji setkáváme s deseti až třináctidílnými sety, případně minisériemi o přibližně polovičním rozsahu. Takový formát je pro autora, kterého zadavatel vyplácí od epizody, ne úplně výhodný. Kdo nežije pod kamenem, přitom ví, že co do kvality i pestrosti nabídky žijeme v zlaté éře seriálové tvorby – a vybrousit dopovídající scénář tak stojí jeho autora mnohem více času i námahy. Nemluvě o tom, že se délka jednotlivých dílů zvedla v průměru o několik minut.
Druhým problémem je vyplácení peněz za reprízy. S přesunem seriálové tvorby na internet už reprízování není, čím bývalo. Proč by mělo HBO znovu vysílat Hru o trůny, když všechny epizody bezprostředně po premiéře vyvěšuje na svoji službu HBO GO, kde si ji může přehrát kdokoli? Původní dohody a kontrakty scénáristů s něčím takovým samozřejmě nemohly počítat a zaměstnavatelé dosud nebyli jejich začlenění do nových smluv bůhvíjak naklonění. Což vzhledem k enormnímu množství pořadů, které se na podobných webech vyskytují, a s tím spojených výdajů, asi nikoho nepřekvapí.
Pro představu: zatímco průměrný televizní scénárista si vydělá okolo 1 400 dolarů za epizodu, jeho kolega od Netflixu apod. dostane za stejnou dobu přibližně třetinu. Po přepočtu na koruny a zohlednění vyššího životního standardu v zámoří se stále jedná o velmi slušné peníze (500 dolarů = cca 13 000 Kč). Problémem ale bývají například exkluzivní smlouvy, které scénáristům brání pracovat pro konkurenci. A 13 x $500 ročně v porovnání s astronomickými tržbami výsledného produktu už jako taková hitparáda nezní.
V miliardovém hollywoodském byznysu totiž platí totéž, co ve vrcholovém sportu (a jakémkoli jiném odvětví lidské činnosti) – člověk si své práce logicky cení podle toho, co svému zaměstnavateli vydělá. A dnešní seriály, které vydělávají haldy peněz, na kvalitních scénářích stojí.
V současnosti probíhají jednání mezi členy největšího odborového hráče WGA (Writers Guild of America). Jakmile se scénáristé vyjádří k tomu, jestli by stávku podpořili, budou probíhat další jednání představitelů WGA a Společenství filmových a televizních producentů (AMPTP). Současná kolektivní smlouva vyprší prvního května, čas se tedy krátí.
Zatím poslední stávka se datuje na přelom let 2007 a 2008. Všech cca 12 000 psacích strojů tehdy umlklo na dlouhých 100 dnů, během nichž přišli zaměstnavatelé o miliardy dolarů. Největší ztráty utrpěly logicky televizní společnosti, které musely najmout méně zkušené scénáristy nepatřící k odborům. Pokles kvality TV produkce a dlouhé pauzy ve vysílání oblíbených seriálů způsobily rapidní úbytky sledovanosti.
Problémům se ale nevyhnula ani filmová studia – vzpomeňme na horkou jehlou sešívané scénáře k snímkům jako Quantum of Solace, X-Men Origins: Wolverine, Transformers 2, Terminátor Salvation či o něco pozdějšímu remaku Souboje Titánů. Nakolik by další stávka ovlivnila filmový průmysl tentokrát, je otázkou.
Související
4. října 2024 8:05
24. července 2024 14:14
27. listopadu 2023 13:30
7. listopadu 2023 21:24
1. února 2023 10:02
8. června 2022 16:56