Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Brněnští náckové? Aktivisté podle ředitele divadla překročili hranice

Mahenovo divadlo v Brně
Mahenovo divadlo v Brně
Foto: Facebook

Brno - Ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser označil sobotní narušení kontroverzní hry Naše násilí a vaše násilí za překročení hranic a varovný signál společenského vývoje. Událost, kdy asi 20 aktivistů vstoupilo na jeviště a bránilo hercům pokračovat, mu připomněla scény z filmů o nástupu fašismu.

"Brněnští náckové" podle Glasera chtěli vzít spravedlnost do vlastních rukou. "Snaha zakazovat nějaké umění je vždy něco nebezpečného," zdůraznil Glaser v rozhovoru s ČTK.

Představení chorvatského režiséra Olivera Frljiče tvořilo součást festivalu Divadelní svět organizovaného Národním divadlem Brno. Glaser nelituje rozhodnutí zařadit na program inscenaci, která je kritická k současné Evropě a využívá provokativní prostředky.

"Stojím si za tím, byť jsme neviděli představení v klidu," uvedl. Vystoupení aktivistů z hnutí Slušní lidé podle něj dalo představení ještě další, naléhavější kontext. Zvýraznilo téma celého letošního festivalu, jímž je svoboda a její křehkost.

Část publika, zejména příznivci Slušných lidí v modrých tričkách, začala po několika minutách představení hvízdat, dupat, pak vtrhli přímo na jeviště, utvořili řetěz a natlačili herce dozadu ke stěně z benzinových kanystrů. Reagovali tak na scénu, kdy se herci svlékli donaha a začali se objímat a dotýkat. Aktivisté žádali představení ukončit a odešli až po desítkách minut, když je k tomu vybídli policisté z antikonfliktního týmu.

Nahota, která byla bezprostředním spouštěčem protestu v sále, není podle Glasera na evropských jevištích v posledních 20 či 30 letech ničím mimořádným. "Už dlouho je to součást běžné inscenační výbavy," doplnil Glaser. Předem diskutovaná scéna, v níž herec ztělesňující Ježíše znásilňuje muslimskou ženu, představení završovala. Aktivisté Slušných lidí už v tu chvíli v sále nebyli.

Herci, kteří v představení účinkují, jsou podle Glasera na různé protesty zvyklí i z jiných měst, kde hostovali. Kdykoliv se ale něco začalo dít přímo v sále, okamžitě prý zasahovala policie. Postup brněnských policistů označil Glaser za liknavý. Antikonfliktní tým podle něj do sálu vstoupil až po mnoha telefonátech a žádostech. Glaser s rektorem Janáčkovy akademie múzických umění Petrem Oslzlým také osobně šli za velitelem zásahu.

Podle policejního mluvčího Pavla Švába byli policisté připravení v blízkosti divadla. Neměli informace o násilném jednání. Uvnitř byla bezpečnostní služba zajištěná pořadateli.

Glaser se ale domnívá, že policie měla zasáhnout už v situaci, kdy na jeviště koordinovaně vstoupila skupina aktivistů a začali herce natlačovat ke stěně. Přece nelze čekat, až někdo začne něco ničit nebo dojde k násilí, míní Glaser.

Témata:  Národní divadlo Brno divadlo Husa na provázku festival Divadelní svět Brno

Související

Aktuálně se děje

8:29

Jan Kraus slavil. Jiřina Bohdalová mu vysekla poklonu a prozradila, co závidí

Jan Kraus se sice poprvé proslavil jako herec, ale v posledních letech je asi více vnímán jako moderátor. Kolik let to tak vlastně je? Už rovných dvacet. Kraus oslavil tohle kulaté výročí své televizní talk show s plejádou hvězdných hostů, jimž vévodila legendární herečka Jiřina Bohdalová. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

Seriál Pán prstenů

Embracer a 'Pán prstenů': Jak slavná sága přispívá k poklesu zisků?

Švédská herní společnost Embracer, vlastnící práva na „Pána prstenů“ a další Tolkienova díla, zaznamenala 10% pokles tržeb v zábavní divizi, což je důsledkem nižší aktivity kolem těchto značek. Společnost to přičítá nedostatku nových produktů a omezené nabídce. Přesto věří, že univerzum „Pána prstenů“ má dlouhodobý potenciál stát se klíčovým zdrojem příjmů.