Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Brněnští náckové? Aktivisté podle ředitele divadla překročili hranice

Mahenovo divadlo v Brně
Mahenovo divadlo v Brně
Foto: Facebook

Brno - Ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser označil sobotní narušení kontroverzní hry Naše násilí a vaše násilí za překročení hranic a varovný signál společenského vývoje. Událost, kdy asi 20 aktivistů vstoupilo na jeviště a bránilo hercům pokračovat, mu připomněla scény z filmů o nástupu fašismu.

"Brněnští náckové" podle Glasera chtěli vzít spravedlnost do vlastních rukou. "Snaha zakazovat nějaké umění je vždy něco nebezpečného," zdůraznil Glaser v rozhovoru s ČTK.

Představení chorvatského režiséra Olivera Frljiče tvořilo součást festivalu Divadelní svět organizovaného Národním divadlem Brno. Glaser nelituje rozhodnutí zařadit na program inscenaci, která je kritická k současné Evropě a využívá provokativní prostředky.

"Stojím si za tím, byť jsme neviděli představení v klidu," uvedl. Vystoupení aktivistů z hnutí Slušní lidé podle něj dalo představení ještě další, naléhavější kontext. Zvýraznilo téma celého letošního festivalu, jímž je svoboda a její křehkost.

Část publika, zejména příznivci Slušných lidí v modrých tričkách, začala po několika minutách představení hvízdat, dupat, pak vtrhli přímo na jeviště, utvořili řetěz a natlačili herce dozadu ke stěně z benzinových kanystrů. Reagovali tak na scénu, kdy se herci svlékli donaha a začali se objímat a dotýkat. Aktivisté žádali představení ukončit a odešli až po desítkách minut, když je k tomu vybídli policisté z antikonfliktního týmu.

Nahota, která byla bezprostředním spouštěčem protestu v sále, není podle Glasera na evropských jevištích v posledních 20 či 30 letech ničím mimořádným. "Už dlouho je to součást běžné inscenační výbavy," doplnil Glaser. Předem diskutovaná scéna, v níž herec ztělesňující Ježíše znásilňuje muslimskou ženu, představení završovala. Aktivisté Slušných lidí už v tu chvíli v sále nebyli.

Herci, kteří v představení účinkují, jsou podle Glasera na různé protesty zvyklí i z jiných měst, kde hostovali. Kdykoliv se ale něco začalo dít přímo v sále, okamžitě prý zasahovala policie. Postup brněnských policistů označil Glaser za liknavý. Antikonfliktní tým podle něj do sálu vstoupil až po mnoha telefonátech a žádostech. Glaser s rektorem Janáčkovy akademie múzických umění Petrem Oslzlým také osobně šli za velitelem zásahu.

Podle policejního mluvčího Pavla Švába byli policisté připravení v blízkosti divadla. Neměli informace o násilném jednání. Uvnitř byla bezpečnostní služba zajištěná pořadateli.

Glaser se ale domnívá, že policie měla zasáhnout už v situaci, kdy na jeviště koordinovaně vstoupila skupina aktivistů a začali herce natlačovat ke stěně. Přece nelze čekat, až někdo začne něco ničit nebo dojde k násilí, míní Glaser.

Témata:  Národní divadlo Brno divadlo Husa na provázku festival Divadelní svět Brno

Související

Aktuálně se děje

1. dubna 2025 17:22

Loni v březnu, v roce 2025 v dubnu. Jak se určuje, kdy se slaví Velikonoce?

Velikonoce jsou pohyblivý svátek, který se řídí lunisolárním kalendářem. Podle křesťanské tradice se Velikonoční neděle slaví první neděli po prvním jarním úplňku. Jarní rovnodennost připadá astronomicky na 20. nebo 21. března, a úplněk, který následuje, určuje datum Velikonoc.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

32. ročník cen Český lev

Český lev: Ocenění posbíral snímek Vlny, překvapil Oldřich Kaiser

V pražském Rudolfinu se dnes večer konal slavnostní ceremoniál 32. ročníku udílení cen Český lev, který každoročně oceňuje nejlepší české filmové a televizní počiny. O prestižní křišťálové sošky, udělované Českou filmovou a televizní akademií (ČFTA), letos usilovalo 29 titulů ve 22 různých kategoriích. Večer však s výraznou převahou ovládl film režiséra a scenáristy Jiřího Mádla Vlny.