Snažíte se zhubnout, ale marně? Máme dobrou zprávu, vědci odhalili příčinu jojo efektu

Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Řím - Takzvaný jojo efekt trápí nemálo lidí, kteří se chtějí zbavit nadbytečných kil. Vědci nyní hlásí, že objevili příčinu, proč se znovu vracíme na původní váhu poté, co se nám podařilo zhubnout,

Na vině je střevní mikrobiom (tvořený miliardami bakterií obývajících naše střeva), který si pamatuje, jak jsme byli tlustí a jak jsme jedli špatně, a zpomaluje náš metabolismus. Vyplývá to ze studie izraelského Weizmannova institutu, kterou zveřejnil časopis Nature.

Tým vědců pod vedením Erana Elinava udělal pokus na myších. Dostávaly takovou dietu, kdy se cyklicky střídaly normální potraviny s potravinami bohatými na tuky. U obézních myší vědci zjistili změny střevního mikrobiomu, které přetrvávaly i poté, co se u nich snížila váha, a které přispívaly k tomu, že hlodavci znovu nabrali shozené gramy. Když vědci tento střevní mikrobiom přenesli na myši, které neměly žádnou dietu, pak i v tomto případě tato zvířátka tloustla.

"V mikrobiomu máme bakterie různého druhu, které se chovají specificky: když něco jíme, převažují populace určitého typu a ostatní hynou. Když jíme špatně, například rafinované potraviny bez vlákniny, příliš mnoho živočišných proteinů a saturovaných tuků, stává se náš mikrobiom takříkajíc horším a populace bakterií, které převažují, jsou takové, že přispívají k zánětům a znesnadňují hubnutí. Jsou to takzvané šetřící bakterie," vysvětluje psychiatr a nutriční poradce Stefano Erzegovesi z milánské nemocnice San Raffaele.

Jak tedy zabránit jojo efektu?

"Shazovat kilogramy tím, že budeme jíst lépe, sice méně, ale přitom budeme klást důraz na kvalitu potravin," uvádí Erzegovesi.

Především módní diety obsahují příliš mnoho proteinů, po nichž se rychle hubne, ale ve střevech vytvářejí nejhorší možný mikrobiom, který vyvolá jojo efekt.

Jestliže tedy chci mít správnou rovnováhu ve střevech, musím jíst méně rafinovaných potravin, živočišných proteinů a saturovaných tuků a více ovoce a zeleniny.

Témata:  hubnutí zdraví potraviny

24. dubna 2024 16:06

Protest v RTVS. Zaměstnanci požadují zachovat svobodnou veřejnoprávní instituci

Situace na Slovensku se rychle mění. Zaměstnanci RTVS vydali protestní prohlášení a to krátce po schválení zákona o STVR Ficovou vládou.

Zdroj: Radek Novotný