reklama

Vědci z univerzity v Buffalu si na pomoc vzali hru ArcheAge, obří online hru pro více hráčů, která má otevřený svět a žádné konkrétní cíle. Hráči si v ní mohou vybudovat impérium, vést armádu, stát se obchodníkem, vraždit lidi, infiltrovat se mezi jiné hráče jako špion, nebo si jen postavit vlastní dům, vysvětluje server IFL Science.

Vědci umožnili připojit se libovolnému počtu hráčů, které nechali volně hrát – dali jim ale dvě upozornění. Prvním z nich bylo, že jejich údaje budou asi po 11 týdnech úplně vymazány. Varovali je také, že všechny jejich akce ve hře budou monitorovány výzkumnými pracovníky.

Hráči tedy ve virtuálním světě směřovali do záhuby, protože věděli, že dojde ke smazání serveru a že přijdou o své postavy, získané zkušenosti i sociální vztahy. Tento konec virtuálního světa tak posloužil k vymodelování extrémní situace, při níž sesbírali výzkumníci 270 milionů záznamů chování hráčů.

Podle vědců se hráči chovali jako při opravdovém konci světa – neplánovali nic dlouho dopředu, protože na takové cíle prostě rezignovali. Za normálních okolností v této hře existuje značná míra konkurence. Cíle jako osobní prospěch, vývoj nebo vylepšování schopností se ale v této verzi dostaly do pozadí, místo toho hráči posilovali vzájemnou interakci a vztahy.

„Literatura, filmy, knihy i videohry líčí časy před apokalypsou jako momenty bezpráví, násilí, vražd a krve - ale v případě ArcheAge  byli hráči méně násilní a mnohem více sociální,“ vysvětluje server. Posílali si více zpráv, vytvářeli více skupin a užívali si společného hraní, včetně vzájemné pomoci při dokončování některých náročných úkolů.

Zároveň byl herní svět mnohem méně zelený. Hráči totiž rezignovali na výsadbu stromů a podobných věcí, protože v tom neviděli valný smysl.

Tato studie je jednou z nejkomplexnějších studií o lidské psychologii provedených v nedávné době. Ačkoli nemůže napodobovat skutečný život, výsledky podle vědců naznačují, že konec světa nemusí mít tak děsivé a krvavé poslední dny, jak si lidé myslí, dodává server.