Antibiotika přestávají účinkovat. Podle vědců nás ale může zachránit lék, který máme všichni doma

Léky, ilustrační foto
Foto: Pixabay

Medicína se potřebuje neustále posouvat kupředu, aby si udržela náskok nad nemocemi, které se často léčivům přizpůsobují. Nejnovější objev však vědce zavedl mimo chemikálie k něčemu zcela přírodnímu. Matky by nečekaly, že něco tak obyčejného bude mít možná zázračné vlastnosti.

Mnoho nemocí se stalo resistantní vůči antibiotikům, protože lidé antibiotika používají příliš často. Bakterie si díky tomu vybudovaly imunitu. Lidstvo tedy potřebuje vymyslet nový způsob, jak bojovat s nemocemi. Odpověď je poměrně nečekaná – mateřské mléko.

Vědci dlouho vědí, že mateřské mléko dodává miminkům důležité živiny a pomáhá jim vybudovat imunitní systém. Nyní však vědci odhalili, co stojí za touto tvorbou imunity vůči bakteriím. Jsou to cukry obsažené v mateřském mléce.

Tým z Vanderbilt University narušuje předpoklad, že se antibakteriální obrany tvoří jen skrze mléčné proteiny, kterými matka imunitu předává dítěti. Objevili teď, že i cukr – také známé jako karbohydráty – mají vlastnosti, které pomáhají chránit proti infekci.

„Tohle je první příklad antimikrobiální aktivity karbohydrátů v lidském mateřském mléce,“ uvedl chemik Steven Townsend pro IFL Science. „Jedna z hodně zajímavých vlastností těchto látek je to, že jsou očividně netoxické. To se o většině antibiotik říct nedá,“ dodal.

Nejobvyklejší infekce, která napadá novorozence, je streptokok skupiny B. Ten může vést k sepsi či zápalu plic u dětí, které nemají dostatečně vyvinutý imunní systém, aby odrazily nemoc. Ačkoliv může být streptokok pro děti smrtelný, většina novorozeňat se nenakazí.

Vědce zajímalo, co je důvodem toho, že se málokteré dítě nakazí streptokokem. Výzkumný tým se rozhodl zjistit, jestli je to zapříčiněno mateřským mlékem. „Zajímalo nás, jestli běžný hostitel streptokoka, tedy těhotná žena, produkuje látky, které mohou streptokoka oslabit či zabít,“ vysvětlil Townsend.

Aby si své předpoklady ověřili, vědci vzali mateřské mléko od pěti dárkyň a izolovaly komplexní cukry, které jsou zvané oligosacharidy. Ty pak smísili s kulturami streptokoka v laboratoři. Analyzovali jejich interakce pod mikroskopem.

Tým přišel na to, že oligosacharidy dokážou nejen tyto bakterie zabít, ale také oslabit jejich přirozené obrany. Nedovolily jim totiž, aby si vytvořily ochranný biofilm. Tím by jinak bakterie hrozby odrážely.

„Když nám chtějí bakterie ublížit, produkují určitou slizkou substanci, která jim dovoluje ochromit naše obranné mechanismy,“ tvrdí Townsend. Cukry v tomto brání. V jednom ze vzorků oligosacharidy bakterie zabily zcela, v dalším byly částečně efektivní a v dalších třech moc efektivní nebyly.

Aby vědci vysvětlili, proč cukry nefungují všude, pracují na nové sadě testů. Je jasné, že bude potřeba více zkoumání a pokusů, aby se vysvětlily takové nejednoznačné výsledky. Pokud to však vyřeší, mohli by vědci stát za zrodem zcela nových antibiotik.

Témata:  zdraví viry a bakterie léky antibiotika

16. dubna 2024 19:44

Podle Stanjury ODS nepočítá s vytvořením vládní koalice s hnutím ANO

Podle ministra financí a prvního místopředsedy ODS Zbyňka Stanjury strana nepočítá s možností vytvoření vládní koalice s hnutím ANO po příštích sněmovních volbách v roce 2025. Stanjura to uvedl v České televizi v podvečer. Podle něj se ODS bude příští rok snažit o volební vítězství s cílem získat pozici premiéra a stát se nejsilnější vládní stranou.

Zdroj: Karolína Svobodová