reklama

Brasília se podle původních plánů měla stát ideálním městem. Její výstavba začala od nuly na prázdné náhorní plošině v brazilském vnitrozemí. Oscar Niemeyer byl zodpovědný za architektonické řešení projektu, zatímco Lucio Costa zpracoval územní a urbanistický plán. 

Jak uvádí Robin Banerji ve svém článku pro BBC, Niemeyer se dle svých vlastních slov pokusil „vybudovat nové hlavní město a přinést pokrok do brazilského vnitrozemí“. Brasília byla postavena uprostřed státu jako protiklad ke starému pobřežnímu hlavnímu městu, Riu de Janeiru. Oproti němu se v Brasílii nemělo nacházet nic z koloniálního dědictví, tj. ani barokní a klasicistní architektura, ani slumy.        

Nové hlavní město charakterizují čisté linie, důsledné plánování a prostor. Velké vzdálenosti mezi jednotlivými částmi Brasílie lze překonat pomocí motorového vozidla, nikoliv pěšky. 

Nové postupy přitahují pozornost

Z ptačí perspektivy město vypadá jako letadlo. Začalo se totiž stavět v době, kdy si lidé leteckou dopravu zamilovali. Pomyslná křídla Brasílie obývají státní úředníci, zatímco v jejím trupu se nachází budovy rozličných ministerstev. O krásách města se můžete sami přesvědčit na následujícím videu:

„Prezident Kubitschek chtěl vybudovat nové hlavní město. Nechtěl ho postavit jako to staré. Chtěl vybudovat město, které by Brazílii náležitě reprezentovalo. Proto jsem se zaměřil na hledání nových postupů, něčeho, co by přitahovalo pozornost,“ řekl Niemeyer v roce 2000 v rozhovoru pro BBC.

Niemeyerova architektura rozhodně uspěla. Jeho budovy v Brasílii jsou považovány za elegantní a ohromující. „Neskutečně krásné“ a „velmi okouzlující“ jsou obraty, kterými stavby v Brasílii popsal britský architekt Norman Foster. A jak se v takovém městě žije?

Není to město 

„Problém Brasílie je stejný jako s čímkoliv novým. Má určité nedostatky,“ domnívá se Ricky Burdett, profesor urbanistiky na londýnské School of Economics. „Je to jednoduché, není to město. Otázkou není, jestli je to dobré nebo špatné město. Chybí mu to kouzlo, které každá město má: chaotické ulice, lidé žijící v bytech nad obchody a nedaleké kanceláře.“ Pokud Brasília není město, co to tedy je?

„Není prostě tak spletité jako běžné město. Je to jakýsi kancelářský areál pro vládu,“ vysvětluje Burdett. „Lidé se z něj ve čtvrtek večer snaží dostat a vyráží do Sao Paula a do Ria za zábavou.“ 

Moderní urbanisté prosazují víceúčelovost ulic a čtvrtí. V Brasílii je na druhé straně všechno odděleno. „Je to místo, kam jezdíte pracovat. Velvyslanci se tam mohou vyspat, z čehož nejsou nadšení, protože ve městě neexistuje žádný život na ulici,“ uvedl Brudett. „Mimořádný pohled se vám naskytne při letu nad městem. Neonová světla jsou totiž soustředěná v jedná oblasti, kde se nachází všechna obchodní centra.“  

Úspěch? Uvidíme za 200 let

Život si ale přesto svou cestu našel. „Jediné, co musíte udělat, je vyjet z centra Brasílie. Dostanete se tak na normální ulice, kde si hrají děti a kde se dá koupit jídlo, alkohol a všechno ostatní,“ dodává Brudett.

Problémem Brasílie je také přelidnění. Město vybudované pro 500 000 lidí obývá více než 2,5 milionu Brazilců. Chudí lidé žijí v satelitních městečkách. Některá z nich jsou dobře rozvinutá, ale další vypadají téměř jako slumy.

Pokud Brasílii navštívíte, nemusí se vám líbit tamní architektura, ale rozhodně odjedete s pocitem, že jste nic podobného předtím neviděli. Možná je také potřeba získat dostatečný časový odstup, abychom mohli projekt města objektivně zhodnotit.

„Většina míst, která všichni zbožňujeme, ať už je to Káhira nebo Londýn, existují již 5000-6000 let nebo 2000-3000 let. Za tu dobu se tato města dostala tam, kde jsou dnes,“ uvedl Burdett. Brasílii zatím není ani šedesát. „Nebuďme tak přísní. Počkejme si 200 let a pak si o tom promluvme znovu.“

reklama