Mezi lidmi i na internetu koluje varování, že přílišným poslechem sezónních písní si poškozujete mozek, sluch a celkově si zaděláváte na zdravotní problémy. Je to však skutečně pravda? Z psychologické hlediska a zvlášť kolem Vánoc na tom něco pravdy bude, domnívá se klinická psycholožka Linda Blair.
Problém se netýká jen Vánoc, ale všeobecně poslechem písní se stejnou tématikou nebo jejich přílišným opakováním. A to se stává právě nejčastěji v období vánočních svátků. "Je to šílené, ale vidíte to zejména u lidí pracujících v obchodech, kde vánoční atmosféra vládne už od listopadu. Pokud neztlumí hudbu, nebo si nedají od ní pauzu, pak velmi často mají problémy se soustředěním až bolesti hlavy," tvrdí Linda Blair.
Jako klinická psycholožka procestovala celý svět a byla mnohokrát i v rádiu, kde si všímala špatného zdravotního stavu moderátorů a dalších lidí, kteří vybírají a pouští v rádiu písničky. "Zatím neexistuje žádná oficiální studie zaměřenou jen na vánoční hudbu, ale máme několik klinických výzkumu na hudbu v obchodech obecně. Jejich výsledky mluví jasně," domnívá se psycholožka.
Je prokázáno, že hudba má vliv na naši psychiku. Pokud v obchodech je vhodně zvolená hudba, pak můžou majitelé velmi snadno "donutit" zákazníky, aby utráceli víc. Například puštěním klasické hudby ve vinárnách velmi snadno dosáhnete vyšších zisku, romantickými znělkami si zase mohou vypomoci floristé. Důležité ovšem je, aby byl bohatý výběr hudby a písně se neustále střídaly, to se ovšem o Vánocích zas tolik nedaří.
A o svátcích máme další problém - lidé reagují mnohem více emociálnější než racionálně. A stejným způsobem zpracovává jejich mozek i hudbu. "Lidská reakce je závislá na emocích a hudba v nás probouzí dávno prožité emoce," říká Linda Blair. "Protože o Vánocích nemáme bohatý výběr hudby, velmi často se stává, že si dávno prožitá traumata o Vánocích prožíváme skrz hudbu každý rok," domnívá se psycholožka.
"Nicméně posloucháním stále dokola stejných písniček by nás nemělo dohánět k šílenství," tvrdí psycholožka Elizabeth Margulis z Arkansasu, která se dlouhodobě zabývá vlivem hudby na psychiku lidí a píše studie o tom, jaký vliv může mít na naše emoce stále opakující se písně. "Moje práce mě přivedla k tomu, že když slyšíte hudbu poprvé, vnímáte jen tu hudbu. Ale podruhé, potřetí a tak dále, už se do toho začínají dostávat vzpomínky a emoce, které jsou během písně prožili," vysvětluje Margulis.
Vánoce jsou navíc velmi tradiční svátky, a proto obchody mnohem raději pouští stále dokonala ty zavedené klasiky, které mají taky na lidech ten nejlepší vliv. "Například před několika lety nazpívala zpěvačka Ariana Grande krásnou píseň Santa Tell Me, ale mezi lidmi není vnímána příliš svátečně. Lidem se líbí, ale nemá na ně ten samý efekt a nevyvolává vánoční atmosféru, jako když jim pustíme třeba All I want for Christmas od Mariah Carey," domnívá se jeden z oslovených prodejců.
Související
22. listopadu 2024 11:07
19. listopadu 2024 21:08
16. listopadu 2024 11:24
13. listopadu 2024 14:39
11. listopadu 2024 18:21
8. listopadu 2024 18:36