Zázračný stafylokok? Známá bakterie nás chrání, doteď o tom neměl nikdo tušení

Ilustrační fotografie
Foto: Reprofoto YouTube

Když se řekne bakterie, většina z nás si představí maličké škodlivé potvůrky, které mohou ohrožovat naše zdraví. Ne všechny jsou ale nebezpečné, některé mohou být dokonce velmi prospěšné. Vědci například zjistili, že lidské kožní bakterie mají schopnost bojovat proti rakovině. Mikrobi vytvářejí sloučeninu, která narušuje tvorbu DNA v nádorových buňkách.

Mikrobi, kteří žijí na naší kůži, mohou být „protinádoroví superhrdinové“, vysvětluje server Science News. Překvapivý objev, který teď učinili vědci, může jednoho dne vést k vytvoření léků, které vyléčí nebo dokonce zabrání vzniku rakoviny kůže.

Stafylokokové druhy patří k nejčastějším bakteriím, které běžně žijí na lidské pokožce. Jejich tajnou zbraní bakterií je jistá chemická sloučenina. Richard Gallo a další vědci zjistili, že chemická látka nazývaná 6-N-hydroxyaminopurin (6-HAP) brání produkci DNA a díky práci s buněčnými kulturami odhalili, že 6-HAP brání růstu a množení několika typů nádorových buněk.

Ukázalo se, že aplikace kmene Staphylococcus epidermidis produkujícího 6-HAP na kůži myší výrazně snížila počet pre-maligních kožních nádorů, které vznikly, když byla zvířata vystavena ultrafialovému záření, ve srovnání s těmi, kterým byl aplikován kmen neprodukující zmíněnou látku.

Vědci ve svých závěrech zdůrazňují „potenciál mikrobiomu ovlivňovat lidské onemocnění," vysvětluje Lindsay Kalanová, biochemička z University of Wisconsin-Madison. „Když jsme zjistili povahu chemické látky produkované tímto kmenem, pokračovali jsme v experimentech, abychom zjistili, zda může působit proti nádorům," řekl Gallo.

Staphylococcus epidermidis se běžně vyskytuje na lidské kůži. Tým vědců tvrdí, že asi 20% zdravé populace pravděpodobně bude mít ten kmen, který produkuje 6-HAP. „Naše studie zjistila, že je běžný, ale nemají ho všichni," řekl Gallo.

Julian Marchesi, profesor výzkumu lidských mikrobiologů na Cardiffské univerzitě, který se studie nezúčastnil, tato zjištění přivítal. „[Tento výzkum] dále přispívá k rostoucímu pochopení toho, jak důležitá je lidská mikroflóra, a v tomto případě kožní mikrobiom, pro naše zdraví. Vyvinula se u nás potřeba těchto mikroorganizmů a my zoufale potřebujeme porozumět všem rolím, které hrají v lidské biologii, "řekl. „Další etapou této vzrušující práce bude překládat tato zjištění do klinických studií u lidí a ukázat, že tato bakteriemi produkovaná chemikálie může chránit hostitele před rakovinou kůže,“ uvedl Marchesi.

Témata:  rakovina viry a bakterie lidé

18. dubna 2024 19:16

Zaměstnanci UNRWA tvrdí, že je izraelská armáda po zadržení mučila

Zaměstnanci Agentury OSN pro palestinské uprchlíky (UNRWA), které zadrželi izraelské bezpečnostní složky, hovořili o špatném zacházení a mučení v době zadržení. Upozornil na to ve čtvrtek ředitel UNRWA Philippe Lazzarini, uvedl server The Guardian.

Zdroj: Libor Novák