reklama
Když se Dáda naleje, dělá tyhle výmysly! Felix Slováček zuří kvůli fotce s polibkem! - anotační obrázek
Když se Dáda naleje, dělá tyhle výmysly! Felix Slováček…

Cestující čekal krátký, stominutový let přes Tchajwanský průliv. Jde o poměrně rušnou trasu a piloti, kteří na ní létají pravidelně, ji velmi dobře znají. Ostatně díky oblíbenosti a četnosti, s jaké na ni letadla létají, si vysloužila označení "zlatá cesta."

Zpočátku šlo vše bez problémů. Letadlo se odlepilo od země, autopilot jej navedl na na stoupání a stroj po chvíli zmizel v mracích. Pak, dvacet minut po startu ve výšce deseti kilometrů, letadlo zmizelo z radarů.

Nikdo v tu chvíli netušil, co se se strojem stalo. Tchajwanské úřady rozjely masivní pátrací akci, které se zúčastnily stovky lidí. Desítky plavidel, rybářů, členů pobřežní stráže i vojenských lodí začaly pročesávat oblast vzdálenou 55 kilometrů od břehů Tchaj-wanu

Netrvalo dlouho a záchranáři objevili první trosky letadla. Objevovala se kola, části trupu, sedačky a zavazadla cestujících. V tu chvíli bylo už všem jasné, že se stroj zřítil do moře. Trosky byly nalezeny ve vzdálenosti až 80 kilometrů od místa neštěstí

Dvacet pět dnů po havárii byly nalezeny obě černé skříňky. Vyšetřovatelé jejich analýzou zjistili, že letová příprava proběhla normálně. Oba piloti byli profesionálové a záznamy neodhalily nic neobvyklého. Komunikace byla bezproblémová a v kokpitu vládl klid.

Poslední slova na záznamu patří kapitánovi letu, který upozornil posádku, že brzy dosáhnou letové výšky deseti tisíc metrů. O půl sekundy později záznam skončil. Stále nikdo netušil, co se stalo. 

Na vyšetřování se podílel Úřad pro leteckou bezpečnost a Národní úřad pro bezpečnost v letecké dopravě. Byla vyloučena možnost, že by bylo letadlo sestřeleno. Těla obětí nenesla známky popálenin a vylovené části trupu nenaznačovaly, že by za zkázou stál výbuch na palubě.

Ve hře proto byla technická závada. Podle expertů se navíc už dříve jedna podobná nehoda odehrála. V roce 1996 letadlo Trans World Airlines havarovalo podobně jako stroj China Airlines, během stoupání se rozlomilo zřítilo do Atlantiku. Právě od tohoto momentu se odborníci odráželi a zaměřili se na díly, které mohly potvrdit spojitost s touto nehodou.

Pátrací týmy měsíce lovily z moře další a další trosky. Experti je poté analyzovali, skládali dohromady, a nakonec zjistili, co se v desetikilometrové výšce skutečně stalo. Ulomila se zadní část trupu, čímž se letadlo ve vzduchu doslova rozpadlo na kusy.

Odborníci se proto zaměřili na servisní záznamy letadla a zjistili, že dvaadvacet let před katastrofou letadlo při přistání škrtlo zádí o ranvej. Den po incidentu byla provedena pouze provizorní oprava, poškozená část ale vyměněna nebyla. Poškozené místo bylo pouze zakryto, nikoliv vyměněno, v záznamech ale bylo uvedeno, že oprava proběhla podle platných norem. Nikdo za tak celé roky neměl šanci poznat, že letadlo není provozuschopné. A chyba mechaniků připravila o život více než 200 lidí.

0 komentářů Napište svůj názor

reklama