reklama

Informace o tomto tématu přináší The Washington Post. V září zveřejněná studie zkoumala závislost mezi dosaženým vzděláním a socioekonomickou situací rodiny.

Studie prováděné na toto téma sbíraly údaje poměrně rovnoměrně mezi rodinami s nízkým až vyšším rozpočtem. Předchozí teorie totiž tvrdila, že mít dobré vzdělání není předurčeno finanční situací rodičů.

Nicméně v praxi se ukázalo, že vyšší socioekonomický status rodiny pravděpodobně zvyšuje možnost dítěte získat vyšší úroveň vzdělání.

Jednoduše řečeno méně chytré děti relativně bohatých rodičů mají větší pravděpodobnost získat lepší vzdělání, než více chytré děti z chudších rodin.

Zcela jistě ale neexistuje jeden determinant nebo jeden tzv. chytrý gen, předurčující úspěch. Inteligence je dána stovkami genů, kombinovanými ve složitých interakcích jich navzájem. Všechno se to stává ještě více komplikované, když naznáte že inteligenci silně ovlivňuje i prostředí.

Při zkoumání interakce mezi prostředím a genetikou se vědcům podařilo shromáždit širokou databázi zahrnující přes milion lidí a identifikovat u nich přes 1 200 genetických variant asociovaných s tím, jaké vzdělání dokončili.

Celkově jsou však vědci s těmito výzkumy teprve v začátcích a s jednoznačnými závěry se nechtějí ukvapovat.