Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nestíháte v práci, rodinu zanedbáváte... Jak si zorganizovat život?

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Velké množství podnětů a úkolů každý den. Rodina, práce a koníčky. Vše skloubit dohromady v době, kdy je na výkony kladen obrovský důraz. Naučit se pravidla time managementu může být záchrana před spadnutím do bludného kruhu deadlinů.

Dobře zvládnutá organizace času dokáže významně snížit úroveň stresu, zbaví vás úzkosti a s ní spojené deprese, zvýší osobní efektivitu a produktivitu. Osobní a business koučka Jana Green radí, jak být efektivnější. Zde je 10 tipů, které vám pomohou k lepším výkonům:

1. Nemusíte být perfektní

Zapomeňte na dokonalost. Co je perfektní pro vás stejně nebude perfektní pro někoho jiného. Vězte, že jste v tom, co děláte, dobří a zbavte se pocitu, že to musí být bez chybičky. Strašně se vám uleví. Odvádět skvělou práci je jedna věc, být dokonalý věc druhá. Perfekcionismus z vás vysává energii, která vám pak chybí při dalších úkolech.

2. Dělejte všechno hned a nic neodkládejte

Probouzíte se v noci hrůzou s myšlenkami na to, co jste zapomněli a co jste ještě neudělali? Začněte po vzoru úspěšných lidí řešit věci hned. Odkládání úkolů na později vám přináší stres z množství úkolů, které na vás čekají. Pokud vše, co jde, vyřešíte hned, půjdete spát s prázdnou hlavou, žádným stresem a čistým stolem na další den.

3. Úspěch tkví v dokončených úkolech

Často se vám stává, že jste roztěkaní a děláte 10 věci najednou? Skončete s tím. Pokud máte velmi důležitý úkol, nenechte se nijak vyrušit, dokud jej nedokončíte. Postupujte od nejdůležitějších/nejnáročnějších úkolů po ty méně důležité. Podstata úspěchu tkví v dokončování, přestaňte dělat věci na půl a vše vám půjde líp od ruky.

4. Dejte si cíl a ten splňte

Jako poslední věc si každý den napište seznam úkolů na další den a hned ráno minimálně tři nejdůležitější splňte. Spousta klientů zjistí, že za první den toho udělali víc než za poslední rok.

5. Minimalizujte vnější vlivy

Často se necháváme rušit od svých úkolů ostatními lidmi, spolupracovníky, rodinou, zbytečnými telefony, poradami či sociálními sítěmi. Pak nám samozřejmě schází čas na dokončení všech úkolů a nakonec nám to přináší špatný pocit z nedodělané práce a s tím spojený stres. Je nutné dát okolí najevo, že máte práci a rádi se s nimi budete bavit, ale až v osobním volnu, tedy přes oběd nebo po práci. Dávejte si cíle a přesně si stanovte i přestávky. Svůj předem stanovený plán dodržujte a nenechte se ničím rušit.

6. Naučte se odlišovat, co je naprosto nutné a co je jen pro krásu

Když si sestavujete seznam činnosti a úkolů na další den, rovnou jim udělte prioritu. První 3, které jsou ze seznamu nejdůležitější, jsou přesně ty, které musíte udělat jako první (viz bod 4). Úkoly, které nemají žádný nebo mají jen minimální vliv na vás úspěch, jsou nepodstatné a rovnou je škrtněte.

7. Naučte se říkat NE

Nikdo z nás nemá neomezený čas a energii a nemůže vyhovět každému. Naučte se vycházet vstříc pouze tehdy, když vám to momentálně vyhovuje. Pokud tomu tak není, omluvte se nebo určete termín, kdy by se vám to hodilo.

8. Delegujte

S určením si vlastních priorit souvisí také delegování činnosti, na kterou nemáte čas nebo náladu. Nebojte se tyto úkoly uložit k vykonání někomu jinému nebo je zadat společnosti. Uvědomte si, že váš čas je drahý a nemusíte všechno dělat sami.

9. Nezapomeňte na přestávky

Každou půlhodinu se protáhněte, napijte a po 5 minutách se můžete vrátit ke svému úkolu plni energie. Mozek se během této krátké pauzy zrestartuje a bude více soustředěný.

10. Nezapomínejte na své zdraví. Bez dostatku energie nezvládnete nic

Dbejte na dostatečný přísun tekutin a kvalitní stravy, dodržujte přestávky, po obědě se malinko projděte a hned vám bude lépe. Nezapomeňte se pravidelně věnovat sportu a udělejte si čas také na své přátele. Udržíte se tak v kondici a dobrém duševním zdraví.

Témata:  čas zaměstnání

Aktuálně se děje

22. května 2024 18:37

SZÚ: Nejčastější nemocí z povolání byl i loni covid-19

V roce 2023 bylo v Národním registru nemocí z povolání (NRNP) zapsáno celkem 7001 profesionálních onemocnění u 6156 osob, z toho u 4960 žen a 1196 mužů. I loni nadále přetrvával vysoký počet hlášených nemocí z povolání způsobených virem SARS-CoV-2. Nejčastěji se covidem-19 v zaměstnání nakazili lidé pracující v oboru Zdravotní a sociální péče. V tiskové zprávě o tom dnes informoval Státní zdravotní ústav (SZÚ).

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Hráči České republiky slaví po skórování v zápase předkola skupiny A mezi Norskem a Českou republikou na Mistrovství světa v ledním hokeji IIHF 2024 v Praze (Česká republika, 11. května 2024).

MS v hokeji 2024: Češi dramaticky otočili zápas a porazili norský tým

Druhý těžký zápas ve dvou dnech museli čeští hokejisté sehrát na úvod domácího světového šampionátu. Zatímco páteční duel s Finskem gól ze hry navzdory skvělému hokeji nenabídl a rozhodnout tak musely až samostatné nájezdy, kdy ten rozhodující proměnil kapitán Roman Červenka, v sobotním duelu s Norskem padlo hned devět branek. Tento zápas ale pro Čechy nezačal nejlépe a to i přes to, že Červenka ve svém 200. zápase za národní tým otevřel skóre. Norové totiž ještě v první třetině otočili na 3:1 a Češi se dlouho následně snažili o vyrovnání. To se podařilo v bojovné druhé třetině a až ve třetí třetině se jim podařilo otočit stav zpátky na svou stranu. Zásluhou Stránského, Hájka a Paláta tak nakonec došli k výhře 6:3.