Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Smrt ve vlaku! Pět nejhorších vlakových neštěstí

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Pixabay

Přestože vlak patří k jedněm z nejbezpečnějších dopravních prostředků, ani vlakové dopravě se nevyhýbají nehody. A ty mívají často děsivé následky se stovkami obětí. Pětice nejhorších katastrof, které železnici postihly, děsí do dnes a je třeba si je jako varování připomenout.

5) Guadalajara, 1915

Přeplněný transport mexické armády převážel rodiny vojáků do nově založené základny. Lidé se tísnili i na střechách vagónů. V táhlém klesání mezi Colimou a Guadalajarou vlaku vypověděly službu brzdy a stal se nekontrolovatelným. Divokou jízdu skončil v hlubokém kaňonu. Z 900 cestujících přežilo 300 osob. Když se o tragédii dozvěděli vojáci, mnozí z nich ze zoufalství nad ztrátou celé rodiny spáchali sebevraždu.

4) Bihar, 1981

Indické železnice jsou známy svojí přetížeností a špatnou bezpečnostní situací. Kombinace obojího vedla v roce 1981 k nejhorší tragédii, kterou indická železnice zažila. Při přejíždění mostu spadla celá souprava do řeky Bagmati. Z vody bylo vytaženo pouze 200 těl. Přepokládá se však, že obětí mohlo být až 800. A příčiny? Existuje několik verzí. Vlak prý mohl být smeten cyklonem nebo bleskovou povodní. Nejpravděpodobnější verzí ovšem je, že se po kolejích potulovala kráva, a strojvedoucí, který se pokoušel posvátné zvíře spasit, zabrzdil příliš prudce a vykolejil.

3) Ciurea, 1917

Asi nejzáhadnější železniční katastrofa ze všech. Přecpaný vlak s 26 vagóny se 14. ledna 1917 na železniční stanici Ciurea vykolejil a po nárazu do cisteren s hořlavinou okamžitě začal hořet. Podle odhadů bylo mezi 700 až 1000 obětmi. Přesné číslo obětí a ani příčinu katastrofy se nikdy nepodařilo odhalit.

2) Saint-Michel-de-Maurienne, 1917

982 francouzských vojáků vracející se z italské fronty se jistě už těšilo na Vánoce strávené doma.  Bohužel, většině z nich už to nebylo dopřáno. Stačilo málo. Překročit Alpy. 350 metrů dlouhý vlak s 19 vozy byl však přetížen a neměl kvalitní a dostatečné brzdy. Strojvedoucí byl donucen s vlakem vyjet pouze po pohrůžce generála Émile Fayolla, že jej nechá za sabotáž zastřelit. Alpy se sice podařilo překročit, ale při klesání u městečka Saint-Michel-de-Maurienne brzdy selhaly a vlak se stal neovladatelným. Po vykolejení byly mnohé vozy nárazem rozdrceny a začaly hořet. Zahynulo 675 vojáků. Strojvedoucí byl zproštěn viny. Fayolle, který mu poručil s nevyhovující soupravou vyjet, byl v roce 1922 povýšen na maršála Francie.

1) Sri Lanka, 2004

Na vinně dosud největšího neštěstí, které se kdy na železnici stalo, je příroda. Vlak číslo 50 mezi Colombem a Galle vyjel 26. prosince 2004 tak jako obvykle. Bylo v něm 1500 platících cestujících a minimálně 300 až 500 černých pasažérů nebo pasažérů s režijní jízdenkou. V 9:30 místního času, když vlak projížděl kolem pobřežní vsi Peraliya udeřila tsunami, která celou soupravu obrovskou silou převrátilo a zalilo vodou. Ve vlaku smrti zahynulo minimálně 1700 lidí.

Témata:  vlaky parní vlaky katastrofy historie Indie

Aktuálně se děje

22. dubna 2024 14:14

Feri neuspěl s odvoláním, tříletý trest vězení za znásilnění platí

Exposlanec Dominik Feri půjde na tři roky do vězení za znásilnění dvou dívek a jeden další pokus o znásilnění, rozhodl odvolací soud v pondělí. Feri byl už loni v listopadu uznán vinným ve všech třech bodech obžaloby a potrestán nepodmíněným trestem v délce tří let. Někdejší politik, který vinu odmítá, se může dovolat k Nejvyššímu soudu.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy