Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Halal potraviny a strach ze šaríe? Problémy s islámem mají ve všech koutech světa

Muslimové
Muslimové
Foto: Pixabay

Peking - V posledních šesti měsících se čínská sociální média plní debatami o ustanovení regulace halal potravin, tedy takových potravin, které jsou v souladu s muslimskými tradicemi. Mnozí diskutéři, ale dokonce i učenci, spojují podle serveru Foreign Policy (FP) tyto snahy terorismem a rostoucí radikalizací čínských muslimů. Podle serveru však tato „ošklivá rétorika“ říká daleko více o stavu islamofobie v Číně, než o případné halal regulaci.

Tlak na ustanovení jasných pravidel pro halal potraviny přichází zejména ze skupiny Chuejů, ke které se hlásí nejméně 10 milionů lidí a která je v zemi rozšířenější, než známější Ujgurové. Praktikující muslimové v Číně i kdekoliv jinde na světě dodržují určité dietní zákony, která určují, jak by mělo být zpracováváno maso, nebo jaké potraviny je zakázáno jíst. Potraviny, které jsou v souladu s těmito pravidly, jsou označeny jako halal.

„V době výroby masové průmyslové výroby pomáhá označování balených potravinářských výrobků logem halal muslimským spotřebitelům orientovat se v tom, které výrobky je možné zakoupit, což může rozšířit spotřebitelskou základnu společnosti. Podobně i restaurace, která samy sebe označují jako halal, mohou přilákat větší počet zákazníků. Jenže nedostatek národních norem v Číně týkající se výroby a prodeje halal potravin vedl k podezření, že některé bezohledné podniky prodávat ne-halal potraviny, zejména potraviny obsahující vepřové maso, jako halal. To je důvod, proč čínští muslimové, zejména skupina Chuejů, tlačí na vznik celostátního zákona o pravdivém značení halal potravin," vysvětluje situaci FP.

Plíživá šaría v Číně?

To všechno podle serveru zní rozumně, přesto se ale pro některé Číňany stal termín „qingzhen", který znamená halal, označení pro samotný islám. A tlak na změnu právních předpisů vyvolává strach z „plíživé šaríe" - se kterým mají zkušenosti i západní země. Číňané to nazývají „qingzhen fanhua," tedy „šířením halal ", což obnáší použití halal symbolů na mýdlech, zubních pastách, lahvích s vodou, a dokonce i na dopravních značkách.

Chuejové chápou šaríu jako „životní pravidla", která ovlivňují mezilidské vztahy i vztah s Bohem, a po halal pravidlech má pro tuto muslimskou skupinu zásadní význam. Ale čínští islamofobové přirovnávají výzvu k uzákonění pravidel halal k radikalizovanému islámu. Skupina se tak podle některých snaží „vytvořit etnickou opozici, zničit národní bezpečnost a získat další politická práva".

I v Číně panuje strach z islámského terorismu

„Tato rétorika pramení částečně z událostí posledních dvou let, které přesvědčily některé v Číně, že muslimové představují nebezpečí. Čína má svůj vlastní domácí náboženský konflikt v západní oblasti Sin-ťiangu, kde žije mnoho Ujgurů. Peking obviňuje radikální islám z doutnajících povstání v regionu a z násilí, které prosakuje do zbytku Číny. V březnu 2014 Ujgurové zaútočili na nádraží ve městě Kunming, zemřely desítky lidí. Peking z útoku obvinil islámský extremismus. Vzestup Islámského státu pak zasel strach do srdcí Číňanů, stejně jako tomu bylo ve Spojených státech a Evropě. Rozdíly mezi Chueji a Ujgury, nemluvě o rozdílech mezi průměrným muslimem a teroristou, se pro ně často ztrácí," píše FP.

Především na čínském internetu v poslední době roste množství nenávistných projevů, kvůli kterým dochází k odcizení muslimů. Někteří muslimy vybízí, aby se „vrátili na Střední východ", jiní vyzývali k „bojkotu islámu, který je jako smetí". Někteří Chuejové se v reakci na to snaží využít sílu sociálních médií a zvýšit toleranci i pochopení pro jejich skupinu. Prostřednictvím fotografií, různých akcií a diskuzí se snaží představit svou víru a vysvětlit, proč by správně značené halal potraviny přispěly k místnímu, národnímu a mezinárodnímu rozvoji.

Muslimové se snaží budovat dobré vztahy s vládou

Jejich iniciativy jsou ale často ignorovány a občas dokonce ještě více přilévají olej do ohně. Snahy Huejů o větší regulaci halal potravin jsou spíše chápány jako islámské ohrožení, stejně jako známky rostoucí přítomnosti muslimů projevující se v architektuře „arabského stylu" nebo v arabském značení některých měst.

„Tyto snahy jsou do značné míry důsledkem vlivu Huejů v místní správě, jde o náznaky pokusů skupiny integrovat islámskou modernizaci do tamního zřízení. Chuejové hluboce investují do budování zdravých vztahů se státem – snaží se získat jeho ochranu zejména jazykovou, dietní, a intelektuální. Drtivá většina Chuejů, z nichž největší část patří mezi sunnity, se nesnaží zpochybnit politickou autoritu," vysvětluje server. Stejně jako u některých muslimských menšin v Evropě a Severní Americe, však mají Huejové pocit, že státní zákony dostatečně nechrání jejich práva podle šaríe.

Témata:  muslimové Čína Islám

Související

Aktuálně se děje

13:01

Kašpar Jiří Krampol. Na mizerných 86 korun čekal dva měsíce

Pro Jiřího Krampola jsou peníze tématem často. Dost hlasitě například naznačil, že by si uměl představit vyšší důchod. Nárok na penzi má, protože celý život pracoval a odváděl daně. Jak ale vzpomíná na práci, za kterou nedostal ani stokorunu? 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy