Mohou za tloušťku geny? Vědci učinili překvapivý objev

Lidé, ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Londýn – Holky mají být krev a mlíko, říkávají s oblibou naše babičky. Jenže velká část populace, ať už jde o ženy nebo muže, už tuto hranici překročila. Mnozí se přitom vymlouvají, že mají tloušťku v genech a že se jim prostě hubnout nedaří. Jak ale ukázal výzkum z Velké Británie, geny za to nemohou.

Obviňovat z nadváhy geny je velmi pohodné. K naší dobré kondici nepřispívá ani sedavé zaměstnání, stres či nezdravá strava. Jak ale ukazuje výzkum vědců s univerzity v Newcastelu, svádět problémy s váhou na předky není úplně spravedlivé.

Podle expertů sice existují „tlusté geny", které způsobují přibývání na váze a které o 70 procent zvyšují riziko obezity, nicméně však tyto geny neovlivňují to, jestli jsou lidé schopni při správné stravě a životním stylu zhubnout.

„Už nemůžeme obviňovat své geny. Naše studie ukazuje, že zlepšení jídelníčku a větší fyzická aktivita vám pomůže zhubnout bez ohledu na vaši genetickou výbavu," shrnuje výsledky vedoucí výzkumu John Mathers.

Jeho tým pracoval s výsledky osmi studií, do kterých se zapojilo celkem 9563 dospělých jedinců. Z nich se prokázalo, že geny nemají žádný vliv na snižování hmotnosti.

„Byli jsme rádi, že jsme zjistili, že lidé s tlustými geny reagují při hubnutí stejně dobře jako každý jiný. Je to důležitá zpráva pro ty, kteří se snaží zhubnout, protože to znamená, že dieta nebo fyzická aktivita u nich bude fungovat stejně dobře, jako u všech ostatních," říká vedoucí výzkumu, který byl zveřejněn v časopisu British Medical Journal.

„Toto zjištění je velmi důležité pro vývoj účinných programů hubnutí v rámci celosvětové epidemii obezity," dodal Mathers.

Témata:  obezita lidé

27. dubna 2024 19:39

27. dubna 2024 15:39

Rutte získává důležitou podporu na své cestě do křesla šéfa NATO

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan v pátek prohlásil, že od nového generálního tajemníka Severoatlantické aliance (NATO) očekává, že upřednostní řešení obav Turecka souvisejících s terorismem. Řekl to v Istanbulu během setkání s vedoucím kandidátem na post šéfa NATO, dosluhujícím nizozemským premiérem Markem Ruttem, který je na návštěvě v Turecku v rámci snah o získání podpory pro svou kandidaturu.

Zdroj: Libor Novák