Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kritika Bruselu pomohla? EK zmírnila slova ohledně vstupu vojsk Varšavské smlouvy do Československa

Sídlo EU
Sídlo EU
Foto: Pixabay

Brusel - Evropská komise (EK) čelila kvůli svému prohlášení po úmrtí kubánského diktátora Fidela Castra ostré kritice ze strany Česka. Mluvčí EK Margaritis Schinas se dnes snažil svůj původní výrok zmírnit.

Slovy, že potlačení tazvaného pražského jara v roce 1968 bylo bezpochyby "zvratem" v moderní evropské historii a komise význam této historické události plně respektuje, pak mluvčí mírnil své rozporuplné výroky z minulého týdne. Tehdy připomínku Castrovy podpory vstupu vojsk Varšavské smlouvy do Československa označil za "velmi úzký pohled na realitu".

Na dopis, který kvůli výrokům poslali šéfovi Evropské komise Jeanu-Claudu Junckerovi čeští a slovenští europoslanci, Juncker odpoví standardním způsobem, doplnil Schinas na pravidelném briefingu exekutivy EU.

Evropská komise vydala po Castrově úmrtí prohlášení podepsané Junckerem. Stálo v něm, že s Castrovou smrtí ztratil svět člověka, který "byl pro mnohé hrdinou" a jehož odkaz posoudí až historie.

Formulace o hrdinovi vzbudila v České republice a na Slovensku přinejmenším údiv. V dopise, který zveřejnil bruselský zpravodaj České televize, 14 českých a slovenských europoslanců vyjádřilo znepokojení z reakce komise a především se ohradilo proti Schinasovým slovům s tím, že jeho výroky pokládají za arogantní.

Témata:  Evropská komise (EK) Česká republika Fidel Castro EU

Související

Aktuálně se děje

1. září 2025 11:31

Rekordní sprint na jih Čech. Pendolino už jezdí v běžném provozu rychleji než stošedesátkou

Česká železnice prolomila dosavadní rychlostní limit 160 km/h v pravidelné dopravě. Vysokorychlostní jednotka Pendolino Českých drah na lince z Prahy do Českých Budějovic poprvé dosahuje rychlosti až 200 km/h. Cestující se tak dostanou do jihočeské metropole v rekordním čase 95 minut, v opačném směru bude vlak ještě o pět minut rychlejší. Pendolino dosahuje své maximální rychlosti díky technologii naklápění vozů na dvou úsecích jižního koridoru, mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Doubím a Soběslaví.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy