Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Bankovní sektor Číny je největší na světě, překonal eurozónu, ukázala analýza

Čínská měna
Čínská měna
Foto: Pixabay

Šanghaj - Čínský bankovní sektor v objemu aktiv překonal bankovní sektor eurozóny a je největší na světě. Vyplývá to z analýzy britského ekonomického listu Financial Times (FT).

Aktiva čínských bank na konci loňského roku dosahovala 33 bilionů dolarů (839 bilionů Kč), zatímco aktiva bank v eurozóně 31 bilionů USD. Na třetím místě byly Spojené státy s objemem bankovních aktiv 16 bilionů USD, čtvrté Japonsko se sedmi biliony dolarů.

Hodnota čínského bankovního sektoru tak na konci roku představovala více než 3,1násobek velikosti ročního hrubého domácího produktu (HDP). V eurozóně je to 2,8násobek.

"Spíše než důvodem k radosti je masivní velikost bankovního sektoru v Číně signálem, že ekonomika je příliš závislá na investicích financovaných bankami, že se potýká s neefektivní alokací zdrojů a také že je vystavena obrovským úvěrovým rizikům," poznamenal ekonom Cornellovy univerzity Eswar Prasad.

Hrubý domácí produkt Číny překonal HDP eurozóny v roce 2011, zatímco bankovní sektor si musel počkat až do konce loňského roku. Zpoždění je odrazem rostoucího "finančního prohlubování" Pekingu, což je termín pro růst finančního systému země vzhledem k HDP. To podpořil mimořádný růst bankovních úvěrů od roku 2008, kdy vláda spustila agresivní měnovou a fiskální stimulaci, aby utlumila dopady globální krize.

Přední světoví lídři i ekonomové chválili stimulační opatření v době jejich zavedení za to, že pomohla stabilizovat globální růst, když byly rozvinuté země v hluboké recesi. Teď ale převládá názor, že stimulační opatření už znamenají významné plýtvání investicemi a že vedou k nadvýrobě v průmyslu a k nebezpečné úrovni zadlužení.

Témata:  Čína banky ekonomika

Související

Aktuálně se děje

24. listopadu 2024 14:10

Kim Kardashian čelí kritice: Překročila hranice?

Kim Kardashian čelí kritice za reklamu na značku Skims, kde pózuje s růžencem kolem krku. Sociální sítě zaplavily reakce označující tento krok za neuctivý a marketingově vypočítavý. Reklama vyvolala vášnivou debatu a požadavky na omluvu.

Zdroj: Zdeněk Tuhý

Další zprávy