Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Bojovníci IS ze zaměřili na křesťany. Zabíjejte je na potkání, apelují na muslimy

Islámský stát a kruté popravy
Islámský stát a kruté popravy
Foto: Reprofoto YouTube

Káhira - Čtyři měsíce poté, co IS zabil 28 křesťanských věřících v Káhiře, skupina opět udeřila na egyptské křesťany. Dva egyptské kostely se staly na Květnovou neděli cílem sebevražedných bombových útoků, které si vyžádaly nejméně 44 mrtvých a přes sto zraněných. V zemi bude zaveden výjimečný stav, uvedl egyptský prezident Abd al-Fattáh as-Sísí. Televize CNN se ptá, zda-li si ale Egypt položil skutečně podstatnou otázku, co IS útoky sleduje.

Egyptští představitelé vyzývají k udržení národní jednoty. Podle CNN se snaží touto rétorikou vyhnout obtížným otázkám náboženské diskriminace, kterou koptští křesťané zažívají. Slova o bratrství a pospolitosti zakryjí fakt, že Koptové jsou považováni za občany druhé kategorie, kteří nenacházejí u egyptských úřadů žádného zastání. Důsledkem tohoto přehlížení je, že koptští křesťané jsou snadno vystavěny násilí ze strany těch, kteří je nesnáší.

Někteří členové křesťanských komunit pohlíží na tuto výzvu k jednotě s nedůvěrou. Zdá se jim falešná, vzhledem k historii dvojího přístupu egyptského státu ke křesťanům. Ptají se, kde byla tato jednota, když stát nedokázal potrestat lidi, kteří táhli starou křesťanku ulicemi na základě pomluv, že její syn má poměr s muslimkou? Nebo když stát schválil stavební zákon, který ustanovuje přísnější podmínky pro stavbu kostela než pro stavbu mešity? Podle CNN tyto legitimní otázky budou smeteny pod stůl a ti, kteří je budou předkládat, budou chápani jako lidé vnášející rozkol do národní jednoty. Jinými slovy, neuspokojivá situace zůstane při starém.

Cíle IS v Egyptě

Podle listu The Atlantic je právě zvýšení diskriminace, o co usiluje IS v Egyptě. Jeho cílem je destabilizace země prostřednictvím vyvolání sektářského násilí. IS se pokouší vyvolat mezi Egypťany dojem, že křesťané jsou egyptskou verzí šiítů v Iráku, tj. nepřátelskou minoritní skupinou mající vazby na cizí mocnosti a toužící zničit sunnitskou civilizaci. Na základě této představy, příznivci IS na svých webových stránkách naznačují, že zabíjení křesťanů není zločinem, ale náboženskou povinností, protože křesťané jsou polyteisti a tedy lidé nevyznávající a stojící proti Bohu.

Egyptští příznivci IS dokonce spustili kampaň proti „egyptským odpadlíkům“, která vyzývá Egypťany, aby o křesťanech shromažďovali informace. Hrozivou částí kampaně je tvorba hrubě vyrobených plakátů s nápisem „Chtěn mrtvý“ (Wanted Dead – odkaz na klasický nápis westernových plakátů zobrazujících pachatele, který je Wanted Alive or Dead, tj. je hledán živý nebo mrtvý), vyzývajících podporovatele IS k akci. Jaké jsou důsledky takové kampaně, bylo vidět v únoru loňského roku, kdy stovky křesťanů prchali ze svých domovů na severu Sinaje, protože sedm křesťanů bylo brutálně zavražděno bojovníky IS.

I přes veškeré své úsilí, IS zatím selhával vyvolat masivní násilí proti křesťanům jinde než na Sinajském poloostrově. V africké, hlavní části Egypta se IS nedokázal uchytit. Důvody jsou mnohé – chabé zastoupení a amatérská povaha IS aktivit v zemi, síla centralistických úřadů a podle The Atlantic nejdůležitější faktor, relativní soudržnost egyptské společnosti. Pro IS selhání v Egyptě je problém,který je potřeba vyřešit, protože to odhalí, zda-li je IS schopný obstát i jinde než v zemích stižených občanskou válkou a nestabilitou.

Že Egypt leží IS v žaludku, dokazuje jedna džihádistická studie od ideologa IS, Abua Mawduda al-Harmasy. Autor si ve studii s názvem „Tajemství egyptské hádanky“ stěžuje na to, že egyptští muslimové jsou jako ovce nechápající „realitu boje“. Podle tohoto ideologa je klíčem k „ džihádistickému úspěchu“ sektářské zabíjení křesťanů bez výjimky, které rozvášní některé venkovní oblasti a odhalí „realitu konfliktu“ a skutečné negativní pocity muslimů vůči křesťanům. Tutéž taktiku radí IS využívat i proti jiným egyptským náboženským minoritám, např. proti súfistům (muslimové vyznávající mystičtější verzi islámu. Některými proudy islámského fundamentalismu je považují za heretiky).

Podle The Atlantic je nepravděpodobné, že by tato taktika IS vyšla, jak dokazují pokusy jeho džihádistických předchůdců z roku 1980 a 1990, jejichž svévolné zabíjení jim nezískalo podporu veřejnosti, ale spíše ji odpudilo. Nicméně, ačkoliv IS nebude schopný uskutečnit svůj genocidní program v měřítku, v jakém by chtěl, zanechá při jeho zavádění v Egyptě krvavou stopu. A co je možná ještě znepokojivější, tato krvavá stopa se může rozšiřovat i bez účasti IS. V egyptské společnosti je hluboce zakořeněný sektářský konflikt. Islamisté se pokoušejí jej uvést v život a je na egyptské veřejnosti a státu, zda jim dovolí jej rozdmýchat. Pokud však bude Egypt setrvávat ve svých starých diskriminačních způsobech, otevírá IS cestu k uskutečnění jeho cílů.

Témata:  teroristické útoky v Egyptě Islámský stát křesťanství

Související

Aktuálně se děje

21. listopadu 2024 12:46

Rusko si našlo nový cíl číslo jedna. Polsko

Marija Zacharovová, mluvčí ruského ministerstva zahraničí, varovala, že nově otevřená americká základna protiraketové obrany v severním Polsku zvyšuje úroveň jaderného ohrožení a stává se prioritním cílem pro Rusko.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Anders Behring Breivik už nechce sedět ve vězení. Masový vrah chce na svobodu

Anders Behring Breivik už nechce sedět ve vězení. Masový vrah chce na svobodu

Norský masový vrah Anders Behring Breivik, který v roce 2011 při bombovém útoku a střelbě zabil 77 lidí, stanul v úterý před soudem, aby podruhé požádal o podmínečné propuštění. Breivik si odpykává trest odnětí svobody na 21 let, což je maximální možný trest v Norsku. Podle norského práva má však po deseti letech vězení nárok na slyšení o podmínečném propuštění.