Dinosauři jsou součástí větší skupiny plazů známé jako archosauři, která se rozdělila na "ptačí" větev zahrnující pterosaury, dinosaury a současné ptáky, a "krokodýlí" větev, mezi jejíž žijící členy patří krokodýli a aligátoři.

Paleontologové se dlouho snažili předpovědět, jak by mohli plazi z této ptačí větve vypadat krátce poté, co se oddělili od krokodýlí větve. Mnozí došli k závěru, že linie živočichů, z nichž vzešli létající pterosauři a později dinosauři (z nichž se později vyvinuli ptáci, kteří jsou potomky této "ptačí" linie archosaurů), původně vypadali jako dvounozí tvorové velikosti kuřete a podoby dinosaura.

Fosilie druhu Teleocrater rhadinus nalezené v roce 1933 v Tanzanii, k nimž v roce 2015 přibyly další části objevené nedaleko původního nálezu, ale dokazují, že představa dinosauřího kuřete patrně není správná.

Vědci z fosilií starých asi 245 milionů let vyvodili, že Teleocrater byl dlouhý dva až tři metry, měl dlouhý krk i ocas. Chodil po čtyřech končetinách a spíš než ptáku se podobal krokodýlovi - anebo varanu komodskému, uvádí nová studie zveřejněná v časopise Nature.

"I tento nález ale přináší víc otázek než odpovědí," řekl hlavní autor studie Sterling Nesbitt, paleontolog specializující se na obratlovce z Virginské polytechnické univerzity. Jeho tým se proto chystá znovu vypravit do jižní Tanzanie a hledat další kousky skládačky.