reklama

Víc škody než užitku

Doctorow tvrdí, že opatření zaváděná vládami a policií po teroristických útocích jsou často přehnaná – děje se tak podle něj ve snaze prokázat, že stát nějaké kroky podniká. „Často ale situaci naopak zhoršují, jak ukazují nová belgická bezpečnostní opatření u letiště Zaventem," varuje.

Letiště Zaventem v belgickém Bruselu se 22. března stalo dějištěm tragických teroristických útoků. Jak Doctorow připomíná, v následujících dnes se belgická vláda setkala s protesty zaměstnanců letiště poté, co vláda chtěla znovu obnovit jeho fungování bez toho, aby došlo k větším bezpečnostním změnám.

„Zaměstnanci zejména požadovali prověřování ve osob před tím, než vstoupí do letištní budovy, což by znamenalo značné zvýšení počtu zaměstnanců. Je smutné, že se za bezpečnost cestujících i svou vlastní postavili tito veřejní pracovníci a ne úřady," podotýká Doctorow.

Opatření byla zavedena, ale...

„Vláda nakonec podlehla a opatření byla schválena. Před letištní budovou byly na ulici postaveny stany, ve kterých je prováděna kontrola dokladů cestujících a rentgen jejich zavazadel dřív, než jsou vpuštěni dovnitř. Ale, jak je nyní zjevné, nová infrastruktura byla špatně navržena a mohla vést jen k obrovskému hromadění lidí v otevřeném prostoru," varuje dále Doctorow.

Podotýká, že v průběhu dubna docházelo k postupnému obnovování letů ze Zaventem a zdálo se, že je důvod k optimismu. Ale minulý víkend podle něj došlo k nárůstu počtu lidí, kteří letištěm procházeli, na 80 % z období před útoky. „A to se celá operace změnila v chaos," uvádí.

„Když jsem tento víkend přišel v 6:30 ráno na Zaventem, dvě a půl hodiny před odletem mého letadla, ocitnul jsem se mezi asi tisícem dalších cestujících, kteří byli namačkáni na sebe. Slimáčím tempem jsme se posouvali v úseku asi 250 metrů na otevřeném prostranství, abychom se dostali do stanu jedné aerolinek, nebo abychom došli k výtahu, který vedl k o tři patra výše umístěnému dalšímu stanu jiných aerolinek," popisuje situaci.

Letět sem je šílenství

Podotýká, že situace by byla ještě horší za špatného počasí. Varuje, že všude byl i nedostatek zaměstnanců a mnoho z nich nemělo dostatečný výcvik, takže „nebyli schopni odpovídat ani na nejjednodušší otázky".

Jak následně varuje, tato opatření cestující naopak vystavují ještě většímu riziku, protože se takto na malém prostoru hromadí velké množství lidí. „Kdyby sem přišel chlapík se sebevražedným pásem, mohl by jednoduše zabít 500 lidí, ne jako tomu bylo 22. března, kdy cestující byli rozprostřeni na větším prostoru," podotýká.

Doctorow proto varuje, že belgické úřady svou práci nezvládají – „od ministrů až po úřady na letišti". Podotýká, že ke stejným závěrům jako on došel i belgický deník Le Soiur, který o problému informoval na titulní straně.

„Upokojené vládnoucí elity Belgie nyní musí být přehrány mezinárodní komunitou, která si bude hájit své vlastní lidi. Do té doby by si cizinci měli být vědomi tohoto: létat do a z mezinárodního letiště Zaventem je šílenství."