reklama

Moffitt upozorňuje, že překvapeně vždy vypadají především novináři, neboť se populismus snaží popírat a vnímat jej jako problém s demokracií. 

Ve své knize srovnává populistická hnutí a jejích vedoucí členy napříč světem a dochází k názoru, že se nejedná o konzistentní ideologii, avšak spíše politický styl, který nepodléhá žádnému souboru přesvědčení a jeho hlavním přínosem může být flexibilita.

Především američtí novináři jsou například velmi zaskočeni tím, proč lidé více neposlouchají a nevadí jim, jaké názory prezentuje Donald Trump. "Ale pokud se jeho mnohdy protimluvná slova a myšlenky snažíme napasovat do určité ideologie, unikne nám to, proč má takový úspěch. Ideologie zde není to hlavní, jedná se o styl projevu," cituje Moffitta ve svém komentáři pro Guardian britský novinář Jason Wilson.

A tento styl prý záměrně narušuje klidnější vody liberálních projevů a to tím, že apeluje na lidi, aby bojovali proti elitám v jejich názorech, dále vytvářejí pocit krize a sázejí na špatné chování. "Populista vám plivne do tváře a bude to považováno za vhodné, bojuje tím totiž proti elitám," vysvětluje australský akademik.

Dodává, že často také dojde k sexuálnímu vychloubání a potvrzování jejich mužnosti. Připomíná například výroky italského expremiéra Sivia Berlusconiho, který měl prý osm sexuálních partnerek za jedinou noc, či ekvádorského prezidenta Abdala Bucaramy, který prohlásil, že má "velké koule". Pozadu není ani Donald Trump. Rétorika a styl je zkrátka jednou z hlavních populistických zbraní. 

A Moffitt proto tvrdí, že tím, jak se politika a média čím dál více prolínají, je populismus stále úspěšnější a stává se větším pokušením pro více politiků. Doba televize a internetových médií, kdy je kladen velký důraz na jednoduché, silné zprávy a osobnosti či konflikty, totiž navíc hraje do not právě osobnostem jako je například kandidát na nového amerického prezidenta.

Hlasování pro populisty však podle něj může být zcela racionální volbou a to zejména v případě, kdy lidem nejsou nabízena řešení jejich nejnaléhavějších problémů.

reklama