Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Velké internetové firmy by nám měly platit autorské poplatky, tvrdí evropské agentury

Americká společnost Google představila nový design svého loga. Je to již pátá úprava loga od roku 1998, kdy internetový vyhledávač začal nabízet své služby.
Americká společnost Google představila nový design svého loga. Je to již pátá úprava loga od roku 1998, kdy internetový vyhledávač začal nabízet své služby.
Foto: Google

Paříž - Velké internetové firmy, jako například Google, Facebook a Twitter by měly platit autorské poplatky za využívání zpravodajského obsahu, který jim přináší značné zisky. Požadují to evropské tiskové agentury.

Požadavek vyplývá ze společného prohlášení devíti agentur zveřejněného ve francouzském deníku Le Monde. Agentury například upozorňují, že zpravodajství je po kontaktu s příbuznými a přáteli druhým nejdůležitějším důvodem pro využívání sociální sítě Facebook.

Zájem uživatelů o zpravodajství podle agentur pomáhá internetovým společnostem zvyšovat příjmy z reklamy na úkor těch, kteří zprávy vytvářejí. „Facebook při mnoha příležitostech uvedl, že jeho cílem je stát se největším médiem na světě. A přitom Facebook ani Google nemají svou redakci. Nemají žádné zpravodajské sítě, národní ani mezinárodní. Nemají žádné týmy reportérů v Sýrii, kteří by riskovali život, aby ukázali pravou tvář války," uvedly agentury v prohlášení.

„Nabízejí uživatelům internetu práci jiných zveřejňováním odkazů na jejich zprávy," píše se v prohlášení, pod kterým jsou podepsány francouzská agentura AFP, německá DPA, britská Press Association, španělská EFE, italská ANSA, švédská TT, belgická Belga, rakouská APA a nizozemská ANP. „Pokud na trhu nebude obnovena rovnováha, bude to mít nevyhnutelné důsledky. Zpravodajská média budou dál mizet," upozornily agentury.

EU nyní debatuje o směrnici, jež by internetové společnosti přiměla platit za zpravodajské články, které využívají nebo na které dávají odkazy. „Plánovaná direktiva by nařídila velkým internetovým hráčům platit zpravodajským médiím za miliony zpráv na jejich platformách," uvedly tiskové agentury.

Někteří členové Evropského parlamentu se obávají, že navrhovaná směrnice by ohrozila bezplatný přístup uživatelů internetu ke zpravodajství. Agentury nicméně tvrdí, že uživatelé by neměli utrpět žádnou újmu. Podle nich se pouze část příjmů internetových společností z reklamy přesune k těm, kteří zpravodajství vytvářejí.

Témata:  Facebook Google X (dříve Twitter) média

Související

Aktuálně se děje

22. listopadu 2024 12:55

Kolik to stálo? Král Karel III. a dvě miliardy utracené po smrti Alžběty II.

Když v září 2022 zemřela všemi milovaná královna Alžběta II., tak v Británii nezavládlo bezvládí. Trůnu se ujal její syn Charles pod panovnickým jménem Karel III. Na oficiální korunovaci si však musel počkat až do května 2023. Stejně jako si britští daňoví poplatníci museli do těchto dní počkat na účet za korunovaci. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy