Londýn - Ztracený let MH370 společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě nebyl ani po třech letech nalezen. Pátrací práce probíhaly hlavně poblíž Austrálie. Jenže nová teorie naznačuje, že letadlo může být pohřbeno pod ledem v Antarktidě.
Vyšetřovatelé ani po třech letech netuší, co se s letounem na cestě z Kuala Lumpuru do Pekingu stalo. Několik kusů trosek vyplavilo moře na pobřeží Afriky a ostrovů v Indickém oceánu. Dostupné údaje ukazují podivnou cestu letadla, které se náhle otočilo ze západu na východ. Ale nikdo nedokázal vysvětlit, proč se to stalo nebo kde se teď letadlo nachází, připomíná deník Daily Mirror.
Norman Davies, historik a spisovatel, věří, že vysvětlením by mohlo být, že letadlo typu Boeing 777 několik hodin klouzalo a přistálo v Antarktidě, kde by ho bylo možné bez problému ukrýt v ledu. Domnívá se, že ho někdo unesl na dálku. Stroj byl totiž vybaven speciálním autopilotem, který umožňuje letoun řídit pomocí vzdáleného přístupu.
Tato technologie byl navržena tak, aby zabránila opakování teroristických útoků z 11. září 2001. Letadlo je pak možné v případě únosu ovládat na dálku. Podle Daviese je tak možné, že let MH370 je prvním případem, kdy byla tato technologie použita.
Letadla se tak podle historika mohli na dálku zmocnit hackeři. Poukazuje na to, že existence této technologie přináší také riziko v podobě jejího zneužití. Proto prý jsou únosy „na dálku“ spáchané tajemným nepřítelem velmi reálnou možností. „Nyní se pohybujeme ve sférách kybernetické války, kdy lidé věří, že pokud bude nějaká budoucí válka, bude mít kybernetickou formu," říká Norman Davies.
„Ztracené letadlo Malaysian Airlines bylo vybaveno jedním z přístrojů Honeywell, jinými slovy bylo možné ho převzít na dálku. Stalo se to? Nejsem odborník, ale jsou zde vodítka, která sami vidíte a která to naznačují,“ cituje jeho slova deník. Norman dodává, že i když nevíme, co se s letadlem stalo, jeho osud může představovat nový a děsivý krok směrem ke kybernetické válce, která by mohla být v budoucnu katastrofální.
Tvrdí, že letadlo mohlo být dálkově ovládané, protože na palubě mělo něco, co bylo považováno za cenné. „Zdá se, že nákladní záznamy nebyly přesné. Nevím, co mohlo nést, ale mohlo to být něco, co únosci nechtěli dostat do Číny,“ vysvětluje. Letadlo mělo být uneseno dokonce dvakrát, což by Daviese naznačují hned tři důkazy. Letadlo se pohybovalo ve třech odlišných fázích- Všichni podle něj souhlasí s tím, že letadlo bylo záměrně odvráceno někým s odbornou znalostí, který nejen vypnul transpondér, ale také vynuloval palubní počítač.
„Jakmile bylo letadlo odkloněno, letělo zpátky do Malajsie, zjevně pod něčí kontrolou. V druhé fázi, když letělo nad Andamanským mořem, nad ním zřejmě někdo ztratil kontrolu a letadlo začalo létat v kruhu. Ve třetí fázi se věci náhle vrátily k normálu a signály ukázaly, že letadlo letělo asi pět hodin, ale nikdo neví, kterým směrem,“ popisuje historik.
„Vycházím z toho, že letadlo bylo vzdáleně uneseno - dvakrát. Kdyby bylo jen jednou uneseno - například Američany, což je jen odhad - aby se nedostalo do Pekingu, bylo by letecky přepraveno na americkou základnu. Ale to se nestalo. Logickým závěrem je, že druhý únosce získal přístup k letadlu a zmátl své protivníky,“ tvrdí Davies. „Víme, že letadlo havarovalo a že byly nalezeny jeho kusy, ale otázka je, co se dělo v oněch dvou až třech hodinách,“ dodává.
Témata: zmizelý Boeing 777 letu MH370 , Antarktida, Malaysia Airlines
Související
8. března 2019 18:23
6. ledna 2019 22:15
9. prosince 2018 22:28
30. listopadu 2018 15:09
11. září 2018 20:26