New York - Společnost Facebook chce změnami na své sociální síti ohlášenými minulý týden podpořit „smysluplné interakce" mezi uživateli, možná ale nakonec zvýhodní tvůrce dezinformací. Novinka se už testuje třeba na sousedním Slovensku.
Opatření ve prospěch obsahu zveřejňovaného přáteli na úkor zpráv od médií či firem testuje od podzimu mimo jiné na Slovensku, kde novinka podle vydavatelů seriózního zpravodajství pomohla dosahu nepravdivých článků, napsal deník The New York Times.
„Lidé obvykle nesdílejí nudné zprávy s nudnými fakty," řekl listu Filip Struhárik ze slovenského Denníku N. Struhárik v posledních měsících mapuje dopad nové strategie facebooku na Slovensku, kde se uživatelům od poloviny října v základní nabídce obsahu (takzvaném newsfeedu) vůbec nezobrazují příspěvky stránek (médií, celebrit, značek), vyjma těch, jejichž provozovatelé za to zaplatili. Výběr obsahu od zmíněných subjektů, který algoritmus facebooku vyhodnotí jakožto zajímavý pro daného uživatele, mají Slováci pod novou funkcí "Průzkumník". Ta však některé komentátory zklamala.
Struhárik uvedl, že jeho osobní pocit z Průzkumníku není dobrý. „Je tam příliš mnoho věcí, které mě nezajímají. Je tam spousta příspěvků stránek, s nimiž jsem již velmi dlouho neinteragoval. Je tam mnoho příspěvků s malým počtem lajků a hodně banálních virálních videí, na jaké nikdy neklikám," vysvětluje.
Změny nebudou tak radikální jako ty testované na Slovensku a v dalších pěti zemích. Společnost ale nespecifikovala, jak přesně budou vypadat. Uživatelé je začnou pociťovat v nejbližších týdnech. Viceprezident týmu, který má ve facebooku na starosti newsfeed, John Hegeman, řekl Denníku N jen to, že „jde o to, abychom se posunuli od pasivní konzumace obsahu ke smysluplné konverzaci".
Nový přístup k sestavování newsfeedu má údajně dávat přednost důvěryhodným médiím a filtrovat dezinformace a zprávy se senzačními titulky. Zatím však není jasné, jak přesně tohoto posunu vývojáři facebooku dosáhnou. Současný experiment s rozdělením příspěvků do dvou oddělených proudů podle všeho hrál do karet spíše druhé straně.
Podle The New York Times mohou mít změny významné následky, například mohou ztenčit publikum nevládním zdrojům zpravodajství a překvapivě také umocnit dopady vymyšlených a senzačních zpráv. Ze Struhárikovy analýzy vyplývá, že opatření celkově drasticky zmenšilo dosah materiálů zveřejňovaných na facebooku slovenskými médii, více však postihlo ta seriózní. Těm na podzim klesl průměrný objem interakcí zhruba o 40 procent, zatímco "alternativním" médiím jen o 27 procent. Interakce se jim zároveň ke konci roku vrátily na hodnoty podobné těm z období před změnami, zatímco u médií hlavního proudu zůstaly daleko pod nimi.
Struhárik uvádí konkrétní případ z prosince. Po slovenském internetu se tehdy šířila zpráva o muslimovi, který měl varovat před blížícím se teroristickým útokem jakéhosi „Samaritána", jenž mu předtím vrátil ztracenou peněženku. Nic takového se ve skutečnosti nestalo, ovšem zpráva se dostala k tolika lidem, že na její fiktivní charakter se Slováky rozhodla upozornit policie. „Jenže když policie zveřejnila varování na facebooku, zjistila, že na rozdíl od lživé zprávy, jíž se týkalo, se prohlášení uživatelům v newsfeedech neukázalo, neboť pocházelo z oficiálního zdroje," uvedl.
V rámci zkvalitňování osobního výběru obsahu vyvíjí facebook také službu, jejímž cílem je přinášet uživatelům užitečné zprávy z míst, kde žijí, informoval minulý týden server Quartz. Nová funkce je nazvána "Today In" (dnes v) a zatím se týká pouze uživatelů mobilní aplikace facebooku v šesti amerických městech.
Související
27. srpna 2024 20:41
17. března 2024 11:57
5. března 2024 19:22
8. listopadu 2023 11:43
4. října 2023 19:01
2. září 2023 14:04