Mexiko - Poptávka po mexické tequile roste tak rychle, že surovina pro výrobu této pálenky nestačí dozrávat. Trvá totiž zhruba sedm let, než modrá agáve doroste do správné kvality. Američané jsou po Mexičanech největšími konzumenty tequily.
V posledních dvou letech vzrostla cena mexické tequily asi šestinásobně. Důvodem je kromě stoupající poptávky právě nedostatek zralých agáve. Tequila se dá vyrábět i z mladších rostlin, z nich se ale získá menší množství alkoholu. Ve státě Jalisco, který je historickým domovem modré agáve, už dokonce zvýšili tresty za krádeže této rostliny na pět až 15 let vězení. Píše o tom španělský deník El País.
Osm z deseti lahví mexické tequily šlo loni na export. Do ciziny bylo vyvezeno 213 milionů litrů této pálenky, z toho asi 80 procent do Spojených států. Zatímco v Mexiku připadá v roční spotřebě na obyvatele asi litr tequily, v USA je to necelý půllitr na osobu. Třetími největšími konzumenty jsou daleko za Američany Litevci, z nichž každý ročně statisticky vypije jeden a půl deci tohoto nápoje.
O účincích modré agáve věděli už staří Aztékové, kteří z ní začali dělat nápoj pulque. Ten se vyrábí kvašením šťávy z agáve a dodnes je národním nápojem Mexičanů. Destilovat tequilu ale začali až Španělé v 16. století u obce Tequila. První velkovýrobou proslul don Pedro Sánchez de Tagle, markýz z Altamiry, který je označován za "otce tequily".
Svou značku mexické pálenky si nechal vyrábět v mexickém Jalisku například americký herec George Clooney, který ji ale loni prodal. Vlastní značku tequily má od roku 2009 americký zpěvák Justin Timberlake.
Související
8. srpna 2024 17:36
5. července 2024 21:19
12. května 2024 0:03
17. dubna 2024 8:33
27. října 2022 9:21
20. září 2022 7:57