Ačkoliv nemine den, aby Grillo nepranýřoval svého úhlavního nepřítele Berlusconiho, má s mediálním magnátem leccos společného. Oba mají dlouhodobou zkušenost s tím, jak se prezentovat v televizi, oba milují davy, jsou populisticky nastavení a dokážou diváky okouzlit svou zběhlostí, píše agentura APA.

Přes společný cit pro politiku dělanou jako show se Berlusconi a Grillo vydali ve volební kampani různými cestami. Zatímco Berlusconi absolvoval zničující televizní maraton a denně rozdával rozhovory rádiím a novinám, sázel Grillo jednak na nová média, jako jsou blogy, twitter a facebook, jednak na několik cílených výstupů na náměstích italských měst, kde osvědčil všechen svůj talent kabaretisty a znovu vzbudil nadšení ve voličích zklamaných tradičními stranami.

Tisíce lidí zamířily na Grillovo vystoupení na náměstí Piazza del Popolo v Římě na závěr volební kampaně. S médii ale Grillo hovořit nechce. Stanice veřejnoprávní televize RAI striktně odmítá, protože podle jeho názoru v Itálii slouží jen etablovaným stranám.

Grillovy veřejné akce, jichž se často účastní desetitisíce lidí, jsou už legendární. Od začátku do konce na nich tento muž stojí většinou sám u mikrofonu a před svými příznivci dští síru na politické strany a na jejich skandály, na stát a jeho rozhazování, na média a jejich zaujatost. Skutečnost, že Grillovo protestní hnutí se vypracovalo na nejsilnější jednotlivou stranu Itálie bez podpory televize, označují experti za celosvětové unikum.

Berlusconi naopak ve volební kampani zcela spoléhal na moc televize. Týdny vedl tento milánský mediální magnát rozsáhlou volební kampaň v televizi i rozhlase, aby zabodoval u voličů. Ať to byla politická show, zábavný pořad nebo rozhlasová relace, neminul den, aby Berlusconi nevystoupil osobně nebo alespoň po telefonu.