reklama

"Když jsme si uvědomili, že jedno z našich triček prodávané na některých zámořských trzích nezobrazuje správnou mapu Číny, ihned jsme zahájili vnitřní vyšetřování a rozhodli jsme se stáhnout tento výrobek ze všech světových trhů," uvedla firma v prohlášení. Trička již byla stažena z čínských obchodů a zničena, dodal zmíněný oděvní řetězec.

Firma se rozhodla jednat poté, co se na čínských sociálních sítích objevily fotografie trička, z nichž je patrné, že mapa nezahrnuje Tchaj-wan. Na mapě rovněž chybí jižní Tibet a oblast Jihočínského moře, napsal čínský státní deník Global Times. Podle něj tato záležitost vyvolala stovky stížností.

"Upřímně se omlouváme za tuto neúmyslnou chybu," napsala firma dnes v prohlášení poté, co už se v pondělí za totéž omluvila na svém účtu na sociální síti Weibo, která je čínskou obdobou twitteru. Firma Gap dodala, že respektuje čínskou "svrchovanost a územní celistvost" a čínské zákony.

Tchaj-wan funguje od roku 1949 de facto nezávisle, má vlastní vládu a demokratické zřízení, zatímco v Číně pokračuje režim jedné strany. Tchajwanský ministr zahraničí Joseph Wu dnes novinářům řekl, že čínský tlak na firmy jako Gap s cílem změnit jejich postoj k Tchaj-wanu "nepřispívá pozitivně ke vztahům přes Tchajwanskou úžinu".

V poslední době sílí kritiky, že západní firmy čím dál víc vycházejí vstříc čínskému komunistickému režimu v politických otázkách. Německá automobilka Daimler se kupříkladu v únoru opakovaně omluvila Číně za to, že její divize Mercedes-Benz citovala ve své reklamě na instagramu tibetského duchovního vůdce dalajlamu. Za "zpochybňování územní celistvosti Číny" se nedávno musely omlouvat a napravovat informace ve svých systémech americké aerolinky Delta Air Lines, hotelový řetězec Marriott či španělská oděvní značka Zara.

Aerolinky například umožnily v sekci stížnosti a komentáře označit za zemi původu dotazovaného právě Tibet. Ten ovšem komunistická Čína považuje za svoji nedělitelnou součást od roku 1950, kdy jej obsadila její armáda. Podobného "přešlapu" se dopustil i hotelový řetězec Marriott, jenž zákazníkům rozesílal dotazník, kde v seznamu států figuroval Tibet, Tchaj-wan a Hongkong. Řetězec musel dočasně znepřístupnit své webové stránky.