Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Minimální mzda v Německu se má zvýšit, oproti Česku bude víc než trojnásobná

Evropská měna EURO, ilustrační fotografie
Evropská měna EURO, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Berlín - V současné době činí minimální mzda v Německu 8,84 eura (229 Kč) za hodinu. Komise přišla s návrhem, aby se příští rok zvýšila na 9,19 eura (238 Kč) a do roku 2020 na 9,35 eura (242 Kč). Minimální hodinová mzda v Česku činí 73,20 korun.

Minimální mzda, kterou vláda kancléřky Angely Merkelové zavedla v roce 2015, se naposledy v Německu zvedala loni. Zprvu činila 8,50 eura, opatření se tehdy dotklo více než tří milionů pracovníků.

Navrhovaný krok by měl podle analytiků podpořit spotřebu domácností v době, kdy ochranářská politika amerického prezidenta Donalda Trumpa ohrožuje německý export. Berlín ke zvýšení minimální mzdy vyzýval i Mezinárodní měnový fond (MMF) a Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). 

Vláda následovala předchozí doporučení komise pro minimální mzdu, už když ji zvyšovala v roce 2017. V orgánu zasedají tři zástupci zaměstnavatelů, tři zástupci odborů, jeden předsedající a dva výzkumníci, kteří nemají hlasovací právo.

Zákonná minimální mzda platí v Německu pro všechny pracovníky s výjimkou dlouhodobě nezaměstnaných během prvních šesti měsíců od nástupu do zaměstnání, učňů a osob s povinnou praxí nebo stáží kratší než tři měsíce. Některá průmyslová odvětví mají navíc dohodnuté minimální mzdy, jejichž výše tu zákonnou převyšuje.

Témata:  minimální mzda,  Německo,  ekonomika,  EUR (euro)

Aktuálně se děje

4. října 2026 11:42

Karel Šíp prozradil, jaké hosty Všechnopárty musí uklidňovat

Karel Šíp už za více než dvacet let moderování Všechnopárty zažil nejrůznější situace. Někdy to s hosty ani nemá moc těžké, ale nastávají i chvíle, které jsou pro moderátora složitější. Jak se s nimi zvládá popasovat? 

Zdroj: Dan Šrámek

Další zprávy