Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Poprask v Německu: Billboardy vyzývají uprchlíky, aby odešli

Uprchlíci, ilustrační foto
Uprchlíci, ilustrační foto
Foto: UNHCR

V Berlíně i dalších německých městech se v posledních týdnech objevily billboardy, které s příslibem finanční podpory vybízejí migranty k návratu do jejich vlasti. Jak úspěšná kampaň německého ministerstva vnitra bude, se ukáže až koncem roku, kdy skončí. Už teď se proti ní ale ozývá kritika z několika stran.

Do Německa od roku 2015 přišlo asi 1,5 milionu žadatelů o azyl. Většina z nich sice ve spolkové republice dostala určitou formu právní ochrany, a může tak dočasně zůstat, desetitisíce migrantů by ale měly zemi okamžitě opustit. Německo se je k návratu do vlasti snaží motivovat hrozbou nedobrovolné deportace i zvýšenou podporou, pokud se rozhodnou k dobrovolnému odchodu.

Loni například zavedlo program, v němž mají občané zhruba 45 zemí nárok na finanční pomoc 800 eur (20.800 Kč), pokud Německo sami opustí v určitém termínu od zamítnutí azylové žádosti. Podporu 1200 eur (31.100 Kč) dostanou v případě, že se pro návrat rozhodnou ještě před verdiktem o azylové žádosti.

V polovině letošního září zase Berlín zahájil program, v jehož rámci mají migranti nárok na pomoc s ubytováním v domovské zemi. Rodiny mohou dostat až 3000 eur (77.800 Kč) na nájemné, stavební práce nebo základní vybavení kuchyně či koupelny.

Právě na tento program, který skončí 31. prosince, nyní v ulicích německých měst upozorňuje řada billboardů a plakátů. "Tvoje země. Tvoje budoucnost. Teď!" stojí na reklamách, které jsou k vidění v němčině, angličtině, francouzštině, arabštině nebo ruštině. Text doprovázejí vlajky některých zemí, kterých se program týká.

O úspěšnosti této kampaně má ale řada pozorovatelů velké pochybnosti. "Formulace zprávy je nejasná a může vést k tomu, že si někteří přistěhovalci, kteří jsou v zemi legálně, budou myslet, že je zaměřena i na ně, přestože cílí pouze na žadatele o azyl," myslí si třeba server Euronews. Svůj názor dávají jasně najevo i lidé, kteří na billboardy často píší hesla jako "Refugees Welcome" (uprchlíci vítáni).

Kritiky se kampani ale dostává i ze strany části podnikatelů a politiků. "Všichni migranti v Berlíně mají pocit, že se tato kampaň obrací na ně. Mají dojem, že zde nejsou žádáni," vyjádřil své přesvědčení listu Berliner Zeitung třeba šéf jednoho ze zdejších start-upů Yann Leretaille. Většinu jeho zaměstnanců tvoří přistěhovalci, a i proto už napsal stížnost ministrovi vnitra Horstu Seehoferovi (CSU).

"Peníze a čas nutný na tuto kampaň by bylo lepší investovat do integrace," míní zase berlínská radní zodpovědná za integraci Elke Breitenbachová (Levice). "Řada uprchlíků se kvůli nejisté situaci ve své zemi v tuto chvíli vůbec nemůže vrátit. Je to populismus ze strany CSU," říká.

Ministerstvo vnitra to odmítá a věří, že kampaň nakonec skončí úspěchem. Čísla za poslední roky ale z jeho pohledu příliš optimisticky vypadat nemohou. Zatímco v roce 2016 programů podpory návratů využilo 54.006 lidí, loni jich bylo 29.522 a letos má být tento počet ještě nižší. Do konce října bylo dobrovolných navrátilců jen asi 14.100.

Témata:  uprchlíci Německo

Související

Aktuálně se děje

13. května 2025 13:04

Jiří Bartoška (†78): Jak si ho připomenou Karlovy Vary? Na festival se prý čekat nebude

Česko od pondělního večera ví, kde bude možnost se rozloučit se zesnulým Jiřím Bartoškou. Jak známo, ten nebyl jen hercem, ale i prezidentem karlovarského filmového festivalu. Také jeho pořadatelé chystají adekvátní připomínku toho, kým Bartoška byl. 

Zdroj: Ludmila Plachá

Další zprávy