reklama

"Uzávěra samozřejmě není způsob, jak se vypořádat s klimatickými změnami," uvedla jedna z autorek studie Corinne Le Quéréová. Podle vědců k poklesu přispělo hlavně omezení cest auty a letadly.

Podle výpočtů se emise oxidu uhličitého sníží z loňských 36,4 miliardy tun na letošních 34 miliard tun. Emise by se měly snížit o 12 procent ve Spojených státech a o 11 procent v Evropě. V Číně by emise měly klesnout o 1,7 procenta.

Rozdíl mezi Čínou a USA či Evropou vědci vysvětlují tím, že Čína zavedla při druhé vlně menší omezení. Doprava se na emisích v Číně podílí méně než v Evropě a USA. V asijské zemi má silný podíl na vypouštění oxidu uhličitého průmysl, kterého se uzávěry dotkly v menším rozsahu.

Vědci věří, že ani po růstu, který předpokládají v příštím roce, se množství emisí nevrátí na úroveň z roku 2019. "Jsem optimista a myslím si, že jsme se jako společnost naučili způsobům, jež mohou v budoucnosti vést k snížení emisí," uvedl Chris Field ze Stanfordovy univerzity. Podle něj si lidé mohli během epidemie zvyknout více používat nové prostředky komunikace nebo si uvědomili, že nemusí jezdit tak často na pracovní cesty.

reklama