Soud v Ankaře nechal ve čtvrtek večer zablokovat webové stránky DW a tureckou mutaci webu Hlas Ameriky. Soud tak rozhodl poté, co obě média odmítla požádat Tureckou radu pro rozhlasové a televizní vysílání (RTÜK) o licenci.

Deutsche Welle své odmítnutí vysvětlila tím, že by to turecké vládě umožnilo cenzurovat redakční obsah. "Média s licencí v Turecku jsou povinna mazat on-line obsah, který RTÜK interpretuje jako nevhodný. To je pro nezávislého provozovatele vysílání zkrátka nepřijatelné. DW podnikne právní kroky proti zablokování, k němuž nyní došlo,“ uvedl generální ředitel DW Peter Limbourg. Obavami z cenzury argumentoval dříve i Hlas Ameriky.

Rozhodnutí Turecka vyvolalo znepokojení německé vlády. "Je to špatná zpráva pro již omezenou svobodu projevu a tisku v Turecku," řekla agentuře DPA německá vládní zmocněnkyně pro tisk a kulturu Claudia Rothová. Mluvčí německé vlády Steffen Hebestreit uvedl, že Berlín se v rozhovorech s tureckými protějšky vyjádřil k rozhodnutí tureckých úřadů kriticky. Další kroky ale záleží na stanici Deutsche Welle, která je nezávislá, dodal.

Radu ovládá vládnoucí strana tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana a její nacionalističtí spojenci. Kritickým médiím RTÜK pravidelně dává pokuty.

Krok tureckých úřadů kritizoval také člen RTÜK za opoziční Republikánskou lidovou stranu (CHP) Ilhan Taşci. Rozhodnutí zablokovat dvě stanice představuje podle něj pro Turecko milník. "Protidemokratické počínání se stane silnější, především v tomto předvolebním období," řekl tureckému vysílání stanice BBC Taşci. Prezidentské a parlamentní volby čekají zemi příští rok.

Turecký svaz novinářů označil čtvrteční rozhodnutí za cenzuru. "Vzdejte se pokusů zakázat vše, co se vám nelíbí, tato společnost chce svobodu," napsal na twitteru.

Organizace Freedom House loni ohodnotila Turecko v indexu Freedom of the Net (Svobodný internet) jako nesvobodné. V zemi se blokují statisíce domén a webových adres.

Rozhodnutí soudu může vyvolat napětí mezi Tureckem a Spojenými státy v době, kdy Ankara usiluje o souhlas Washingtonu s nákupem amerických stíhaček F-16, napsal deník Financial Times.