reklama

Scéna se odehrává ve svatyni, která byla postavena k oslavě této populární národní postavy. Její socha ze skleněných vláken se tam tyčí do výše 22 metrů.

Sinalá lebka kontrastuje v otevřeném přístřešku s modrou oblohou. Na hlavě má kapuci, která po těle pokračuje okrovou tunikou pokrývající celou kostru. Rozepjaté kostnaté paže jsou holé.

zdroj: YouTube

Stejně jako v mnoha mexických městech a obcích se na takových obřadech v poslední době schází stále větší počet věřících, kteří se obávají neúprosného šíření covidu-19, a uchylují se k modlitbám.

Kult smrti, šířený migranty po celém kontinentu, se nyní objevuje též ve Spojených státech a mnoha dalších zemích Latinské Ameriky.

Ve čtvrti Tepito v mexické metropoli klečí velký počet lidí v tichosti před oltářem, na němž je umístěna lebka. Pokorně žádají ochranu před nemocí a jejími ekonomickými dopady.

Čtyřiatřicetiletá návrhářka Suri Salasová vzývá Svatou smrt a slibuje jí lásku a věrnost. "Jsem tu, abych poděkovala za všechno, co nám letos dala. Naštěstí je stále po našem boku, aby nás podpořila," říká transsexuálka Suri, která svírá figurku kostry oděnou do duhové pláštěnky.

Desítky lidí se v této ulici tlačí vždy na počátku měsíce. Někteří se sunou po kolenou a drží sošky Svaté Smrti, které pak položí na zem. Jiní obětují květiny, cukrovinky a alkohol. Jen málokdo z nich má tvář zakrytou rouškou a ani pravidlo sociálních rozestupů se nedodržuje. Vše se odehrává v poklidu, v dýmu tabáku a marihuany.

"Od začátku pandemie jsem oltář nikdy nezavřela," prohlašuje strážkyně svatyně Enriqueta Romerová. V návalu horlivosti si někteří nechávají vytetovat na krk nebo hruď Svatou Smrt a tuto víru vštěpují dětem.

"Pomáhá nám, když jsme v nesnázích nebo v nebezpečí, když máme problémy s penězi nebo jako nyní, když máme problémy se zdravím," vysvětluje Alfonso Hernández, pamětník ve čtvrti zmítané násilím a kriminalitou.

Podle historiků má kult Svaté Smrti kořeny v 16. století, kdy indiáni uctívali kostru v obcích ve středním Mexiku. Po dvě staletí byl kult udržován v tajnosti. V 50. letech minulého století se dostal na veřejnost spolu s nucenou urbanizací, chudobou a prohloubením nerovností, vysvětluje religionista Bernardo Barranco. "Je to odchylka katolicismu, kult. Můžete být katolíkem nebo evangelíkem a zároveň uctívačem Svaté Smrti," říká.

Katolicismus ale kult odsuzuje. V únoru 2016 vyjádřil papež František znepokojení z chování těch, kdo využívají hrůzostrašných symbolů ke komercializaci smrti.

Na to nedbá například osmadvacetiletý fotograf Rodrigo Oliva. "Prosíme Svatou Smrt, aby nás chránila. Tím se však nestáváme vůči viru imunními," připustil Oliva, který přijel do Tultitlánu, aby se ke Svaté Smrti pomodlil.

Na rozdíl od Tepita tu lidé mají roušky, dodržují mezi sebou vzdálenosti a měří se jim teplota. Mexiko je čtvrtou zemí nejvíce postiženou covidem-19 co do počtu úmrtí, v souvislosti s touto nemocí tam zemřelo více než 86.000 lidí.

"S postupem pandemie přichází stále více věřících," říká Christel Legariová, která má svatyni na starost.

Třiadvacetiletý Jonathan Flores odstoupil od katolicismu, aby vzýval Svatou Smrt. "Od mé svaté žádám jedinou věc: aby mi dala sílu, zdraví a harmonii. Když nejsme zdraví, všechno ostatní je k ničemu," říká mladý muž, jehož příbuzné virus zabil.