Už 26 let obíhá naši planetu Hubbleův dalekohled. Narozeniny slaví nádhernými snímky +VIDEO

Ilustrační foto
Foto: Astronomický ústav AV ČR

Washington - Hubbleův vesmírný dalekohled (zkráceně také jen Hubble) dnes slaví své 26. narozeniny. Teleskop, který v současnosti obíhá naši planetu Zemi ve výšce asi necelých 550 km, byl do vesmíru vypuštěn 24. dubna 1990. Na oslavu tohoto výročí NASA zveřejnila video a snímky nádherné bublinovité mlhoviny.

Jak NASA vysvětluje na svých webových stránkách, tato mlhovina vzniká okolo velmi žhavé a obrovské hvězdy, která je 45krát hmotnější než naše Slunce.

Bublinová mlhovina, jejíž technické označení je sice NGC 7635, ale na internetu se již uchytila přezdívka „Hubble Bubble" (Hubblova bublina), měří napříč asi 7 světelných let a nachází se od nás ve vzdálenosti 7 100 světelných let v souhvězdí Kassiopeii.

Server podotýká, že hvězda, která mlhovinu vytváří, se nenachází v centru bubliny, ale na obrázku ji lze nalézt jako výrazný červený bod v levé horní části bubliny. Je to způsobeno nerovnoměrným rozpínáním bubliny díky chladným plynům, do kterých na jedné straně naráží.

V rámci barev lze na snímku snadno rozpoznat jednotlivé plyny, které mlhovinu tvoří: modrá představuje kyslík, zelená vodík a červená dusík.

NASA také připomíná, že mlhovina není žádným novým objevem – objevil ji již v roce 1787 William Herschel, významný britský astronom. Nové jsou ovšem tyto snímky, které Hubblův teleskop pořídil v únoru ve velmi vysoké kvalitě.

Témata:  NASA (Národní úřad pro letectví a vesmír) vesmir Hubbelův teleskop

4. května 2024 17:17

Kerčský most: Proč ho Ukrajina jednoduše nezničí?

Na otázku proč je pro Ukrajinu tak těžké úplně zničit Kerčský most odpovídal na serveru Sky News vojenský analytik a bývalý vojenský pilot RAF Sean Bell.

Zdroj: Julie Jarošová