MAGAZÍN - Lidstvo každým rokem investuje miliardy dolarů do vojenského, technického a vědeckého rozvoje a pokroku. Ve většině případů ale není na první pohled viditelný, a proto není překvapením, že z deseti nejdražších věcí světa je velká část z nich veřejnosti prakticky neznámá. Ta známější část je naopak mnohdy lidským očím doslova skryta. Podívejte se s námi na přehled deseti nejdražších lidských výtvorů v dějinách.
10. Öresundský most
Ačkoliv by málokdo tipoval, že desátou nejdražší stavbou světa bude most, opak je pravdou. Most přes Öresund je druhým největším mostem na světě a měří 16 kilometrů, jeho unikátnost ale spočívá v tom, že jej tvoří 430 metrů dlouhý uměle vytvořený poloostrov, tunel měřící přes 3,5 kilometrů ležící 10 metrů pod vodou, 4 kilometry dlouhý další umělý ostrov a necelých osm kilometrů dlouhý most. Celá stavba je navíc dvoupatrová a využívají ji jak automobily, tak vlaky.
Cena: 6 miliard dolarů
9. Velký hadronový urychlovač
Největší urychlovač částic na světě se nachází v podzemí na území mezi pohořím Jura ve Francii a Ženevským jezerem ve Švýcarsku. Na jeho návrhu se podílelo přes 2000 vědců ze 34 zemí světa a je uložen v kruhovém tunelu o obvodu 27 kilometrů v hloubce 50-150 metrů pod zemí. Jde o stavbu, kterou běžný smrtelník prakticky nemá šanci spatřit na vlastní oči, přesto je to devátý nejdražší výtvor v dějinách.
Cena: 6 miliard dolarů
8. ITER
International Thermonuclear Experimental Reactor neboli Mezinárodní termonukleární experimentální reaktor je považován za předstupeň ke komerčnímu využití termonukleární fúze v energetice. Jeho stavba začala v roce 2007 a naplno nezačne pracovat ještě dlouhých deset let. Podle plánů by totiž měl první plazmu vyrobit až v roce 2025, jeho spuštění je plánováno na rok 2035. I přesto jde o osmý nejdražší výtvor lidstva a druhý nejnákladnější vědecký projekt v dějinách.
Cena: 6,5 miliardy dolarů
7. Jaderná elektrárna Olkiluoto
Jediný zástupce jaderných elektráren v našem žebříčku se nachází ve Finsku jeho minulost doprovází řada komplikací. První dva reaktory jsou funkční, třetí a čtvrtý se ale potýkají s problémy. Ačkoliv měly fungovat už v roce 2009, následná odkládání a arbitráž vedly k tomu, že třetí reaktor dodnes nepracuje a ze čtvrtého provozovatel energetického jaderného kolosu ustoupil.
Cena: 7,2 miliardy dolarů
6. Aljašský ropovod
Hlavní ropovod Spojených států amerických přepravuje ropu z ropných polí na severu Aljašky do přístavu na jejím jihu. Dokončen byl v roce 1977 a denně přepraví až 330 000 metrů krychlových ropy. Jeho délka dosahuje téměř 1300 kilometrů a vzhledem k obtížím, se kterými se bylo nutno potýkat při stavbě, se právem řadí na šestou pozici našeho žebříčku.
Cena: 8 miliard dolarů
5. CVN-78 Gerald R. Ford
První a poslední zástupce armádní techniky je letadlová loď amerického námořnictva. Její stavba byla zahájena v roce 2009 a uvedení do služby se očekávalo loni, kvůli zpoždění se tak ale zřejmě stane až letos. Na stavbě aktivně pracují loděnice Northrop Grumman v Newport News ve státě Virginie, které mají za sebou všechny americké letadlové lodě s jaderným pohonem. CVN-78 je první lodí nové třídy letadlových lodí Gerald R. Ford a prakticky se jedná o první novou americká konstrukci v této kategorii za posledních 40 let.
Cena: 8,1 miliardy dolarů
4. Projekt James Bay
Čtvrtým nejdražším projektem na světě je systém hydroelektráren postavených na Velké řece v Kanadě. Soustava nese název Projekt James Bay a tvoří jej kaskáda elektráren na severozápadu kanadské provincie Quebec. Jedná se o nejrozsáhlejší hydroenergetický systém na světě, který disponuje výkonem 16 tisíc megawattů, a také čtvrtou nejdražší stavbou v historii.
Cena: 13,8 miliard dolarů
3. Přehrada Tři soutěsky
Tři soutěsky je přehradní hráz s největší elektrárnou na světě vybudovanou na řece Jang-c’ v provincii Chu-pej v Čínské lidové republice. Při plném spuštění by měla pokrývat až desetinu čínské spotřeby elektrické energie a její napouštění si vynutilo přestěhování asi 1,3 milionů lidí. Pod přehradou, která je veliká jako třetina Libereckého kraje, zmizela dvě velká města a stovky menších vesnic. Odborníci se navíc domnívají, že oficiálně udávaná cena projektu je nedostačující a tvrdí, že skutečné náklady na stavbu obřího kolosu jsou mnohem větší.
Cena: 25 miliard dolarů
2. Přehrada Itaipú
I druhý nejnákladnější projekt na světě je přehrada, a konkrétně druhá nejvýkonnější vodní elektrárna na světě. Leží na hranicích Brazílie a Paraguaye na řece Paraná. Hráz má délku 7,6 kilometrů a výšku 196 metrů. Hydroelektrárna dokáže pokrýt až 90 procent spotřeby veškeré elektrické energie v Paraguaji.
Cena: 27 miliard dolarů
1. ISS
Mezinárodní vesmírná stanice je nejdražší stavbou, jakou kdy lidstvo postavilo, a zároveň nenákladnějším vědeckým projektem v dějinách. V současnosti je to jediná trvale obydlená vesmírná stanice umístěná na orbitě a obíhá Zemi ve výšce kolem 400 kilometrů. Na její stavbě se podílí americká NASA, Ruská kosmická agentura, Japonská kosmická agentura, Kanadská kosmická agentura a Evropská kosmická agentura a vzhledem k tomu, že práce na ISS nejsou ani zdaleka hotové, její cena neustále roste.
Cena: 157 miliard dolarů
Témata: přehrady, ISS (Mezinárodní vesmírná stanice), CERN
Související
7. července 2020 14:27
24. června 2020 16:15
20. května 2020 22:41
11. května 2020 14:56
2. května 2020 12:37
19. října 2019 11:11