Kometa nebo mimozemská megastavba? Vědci rozluštili vesmírnou hádanku

Ilustrační foto
Foto: NASA **www.nasa.gov**

Washington - Na podzim předminulého roku způsobily poprask objekty s podivným tvarem, které nepřipomínaly dosud žádné jiné standardní tělesa. Přišlo se tedy s teorií, že by se mohlo jednat o něco uměle vytvořeného, tedy mimozemského.

Kolem hvězdy KIC 8462852 obíhá několik podivných těles, samotná hvězda není ničím významná, je jen o něco větší a teplejší než naše Slunce. Ale v okolí to "žije". Astronomka Tabetha Boyajian z univerzity v Yalu si všimla podivného nepravidelného zastínění.

Někdy se stalo, že se ztmavilo až 22 procent plochy hvězdy, ale nebylo to normální zatmění. Hvězdu zakryly sta tisíce relativně menších objektů, takže se vyloučilo, že přes hvězdu přechází planeta.

Vyloučeno bylo taky několik dalších variant, jako třeba obrovská oblaka prachu. To samozřejmě nahrávalo ufologům, kteří začali psát o možných mimozemských megastavbách, které čerpaly energii.

To ale vědci vyloučili, nenašel se totiž žádný rádiový ani laserový signál z oblasti kolem hvězdy KIC 8462852.

Záhada pokračuje...

V Lednu ale astronom Bradley Schaefer zkoumal v archívech fotky oblohy z posledního století a zjistil, že výše jmenovaná hvězda se během velmi krátké doby ztmavila asi o 20 procent. Na to, proč se to děje nedokázal odpovědět, spočítal ale, že k podobnému zastínění hvězdy by bylo potřeba téměř 700 tisíc komet s šířkou minimálně 200 kilometrů.

Nedávno ale vědci přišli s vysvětlením, že to je tím, jak se během sta let měnily techniky a postupy focení oblohy, stejně tak se měnily i samotné přístroje. To potvrdili vědci, kteří prošli půl miliardy fotek z databáze DASCH.

Podobný pokles "jasu" objevili u dalších desítek hvězd. "To znamená, že zastínění bylo způsobeno změnou techniky, a ne menším zářením hvězd," řekl serveru space.com spoluautor studie Keivan Stassun.

A co podivná tělesa?

Nález těles je pravý, něco je před hvězdou KIC 8462852, ale pořád nevíme přesně co to je. Na otázku jestli to můžou být mimozemské stavby, odpověděl že to je minimální šance. Nejlepší vysvětlení zatím existuje, že se obří kometa roztříštila na tisíce a tisíce menších kousků, které jednou za čas zastíní část hvězdy.

Témata:  mimozemšťané / UFO teleskop Kepler

23. dubna 2024 10:02

Izrael kritizuje zprávu o neutralitě UNRWA

Izrael kritizuje zprávu o neutralitě Agentury OSN pro palestinské uprchlíky (UNRWA). Ta přišla v pondělí s informacemi, že Tel Aviv nikdy nevyjádřil obavy ze zaměstnanců UNRWA, jejichž seznam dostává každoročně od roku 2011.

Zdroj: Libor Novák