NASA hlásí objev na Marsu. Observatoř nalezla atomární kyslík

Mars, ilustrační foto
Foto: NASA **www.nasa.gov**

Washington - Existoval na Marsu život? Po novém zjištění vědců z NASA je odpověď na tuto otázku opět o něco blíže. Speciální stratosférická observatoř SOFIA objevila, že na Marsu je v atmosféře atomární kyslík.

Přijímač, který je umístěn na speciálním letadle SOFIA umožnil změřit kyslík v atmosféře rudé planety a následně jej porovnat s naší atmosférou. "Atomární kyslík v atmosféře se velmi obtížně dá zaměřit," řekla doktorka Pamela Marcumová, NASA pracovnice projektu SOFIA.

"Ke sledování atomárního kyslíku je potřeba infračervené světlo. Vlnové délky jdou spočítat pouze tak, že se vystoupá nad zemskou atmosféru a použije se spektrometr. SOFIA nám umožní obě části," dodala.

SOFIA je upravené letadlo Boeing 747, které má na palubě všemožné měřiče, v čele s 2,5 metrovým teleskopem. I když je SOFIA velmi drahá na použití, řekli výzkumníci, že ji budou nadále využívat k lepšímu pochopení Marsu.

Počet atomárních kyslíků byl nakonec asi o polovinu menší, než vědci doufali, že v atmosféře Marsu najdou. I tak ale má důležitou roli u planet, například má klíčovou roli v toku energií v atmosféře Marsu, informoval server sci-news.com.

Témata:  Mars 1 stratosféra

16. dubna 2024 20:38

Ukrajinská armáda posílí. Zelenskyj podepsal mobilizaci

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj podepsal v úterý zákon o mobilizaci zaměřený na zvýšení počtu vojáků ukrajinské armády, informovala agentura AFP. Hlavní ustanovení zákona vstoupí v platnost měsíc po datu podpisu, tedy 16. května.

Zdroj: Libor Novák