Černé díry by mohly být jen velké optické klamy, tvrdí fyzici

Vesmír, ilustrační foto
Foto: Karel a Martin Bůna

Berlín - Pokud by se měl ve vesmíru vybrat jeden objekt, o kterém víme velmi málo, tak to budou jednoznačně černé díry. Nemůžeme je vidět, protože jejich gravitace pohlcuje světlo, nevíme z čeho jsou vyrobeny, nevíme co se děje uvnitř… A takhle by se dalo ještě chvíli pokračovat. Na jednu otázku ale přeci jen vědci možná znají odpověď.

Fyziky dlouho trápí otázka, jestli jsou černé díry masivní trojrozměrné monstra, nebo mají jen dvojrozměrný povrch, a do 3D obrazu jsou pouze přenášeny podobně jako hologramy. Nová studie dává za pravdu druhé možnosti.

Studie dokonce zachází ještě dále a tvrdí, že černé díry jsou jen velké optické klamy. O hologramu poprvé promluvil fyzik Leonard Susskind v roce 1990, který předpovídal, že vesmír potřebuje jen dva rozměry, aby mohly zákony fyziky a gravitace fungovat správně.

Zní to šíleně, ale ve skutečnosti by se tím vyřešily velké rozpory mezi Einsteinovou teorií relativity a kvantovou mechanikou. A jakmile se tato hypotéza přesune z celého vesmíru pouze na černé díry, vychází zajímavé výsledky.

Důvod, proč nemůžeme přijít na to, co se stane s objekty, které padají přes okraj, neboli horizont událostí, je ten, že žádné "uvnitř" neexistuje. Vše, co projde horizontem událostí, uvízne v gravitačních výkyvech na povrchu.

Dalo by se říct, že černé díry jsou basketbalové koše, kde obroučka je horizont událostí a do síťky padá veškerá hmota, která mizí. A když se síťka zmačká a natlačí se do obroučky, tak vznikne plochý dvojrozměrný kruh. Takže vše, co už přejde přes okraj, spadne rovnou do síťky, ale je zároveň pořád v kruhu, tedy uvízne v gravitačních výkyvech na povrchu.

Definitivně prokázat, že černé díry jsou ve skutečnosti dvojrozměrné samozřejmě nepůjde ještě mnoho let, ale teoretičtí fyzici jsou si téměř jisti, že tomu tak je, jak píše server sciencealert.com.

Témata:  vesmir Černé díry

21. dubna 2024 18:45

Policie brzy uzavře případ Vrbětice. Rakušan řekl, že vyšetřování finišuje

Policie by v květnu mohla uzavřít vyšetřování explozí v muničních skladech ve Vrběticích. Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) v nedělním vydání pořadu Otázky Václava Moravce potvrdil, že policejní vyšetřování finišuje.

Zdroj: Jan Hrabě