reklama

Od té boby měl ovšem s automobily jen problémy. Jeden z neslavnějších se stal 30. srpna 1918. Když mířil do svého Renaultu - 40 CV atentátnice Fanny Kaplanová do něj vpálila tři kulky. Přežil jen díky rychlosti svého vozu, který jej včas dopravil do nemocnice.

Již 6. ledna 1919 mu ovšem byl automobil ukraden. Na cestě do Sokolnik bylo vozidlo zastaveno a přepadeno bandou lupičů vedenou jistým Kuzněcovem přezdívaným Jaška Kapsa. Ten i přes hlasité Leninovi protesty a vzpínání, že je „vůdce revoluce“ nejen, že obrátil „velkému proletáři“ kapsy a ukradl mu peněženku a hodinky, ale i auto. To pak používali lotři k přepadům bank ba i nájemným vraždám. 

Vůdce Revoluce si ovšem brzy našel náhradu. V carských garážích byl i nejluxusnější automobil své doby Rolls-Royce Silver Ghost. Do toho se Lenin doslova zamiloval a jezdil s ním nejen za proletáři, ale dokonce z něj střílel vysokou zvěř. Nevýhodou stroje ovšem bylo, že nebyl stavěn pro silnice bolševického Ruska a často zapadal.

To ovšem nebyl pro revolucionáře problém. V roce 1921 v Anglii pro něj soudruzi pořídili nejnovější model Silver Ghostu za tehdy horentní sumu 1850 liber (dnes 86000 liber). Carův osobní řidič a vynálezce Adolphe Kégresse za války jako první vyvinul polopásový pohon. Přesto, že po pádu carismu Kégresse z Ruska prchl, plány zůstaly. Lenin si nechal nejluxusnější vozidlo své doby v Putilovských závodech v Petrohradě předělat na polopásový speciál do terénu.

Kvůli úpravám se rychlost vozu snížila ze 135 kilometrů v hodině na 60 a spotřeba vystoupala na 30 litrů benzínu na 100 kilometrů. Vozidlo skutečně prošlo po strašných silnicích v okolí Moskvy poměrně hladce. V zimě ovšem gumové pásy vozidla prokluzovaly. Konstruktéři tedy na přední kola nasadili ližiny. S častým přetrháváním řetězového převodu si již však poradit nedokázali.

Lenin stroj používal až do své smrti v roce 1924 a jeho Rolls mu posloužil i na poslední cestě, kdy převezl rakev s jeho tělem z města Gorki do Moskvy. Nejbrutálnější předělávka Rolls-Royce ještě nějako dobu sloužila Stalinovi. Ten se ovšem ve vozidle po svém předchůdci necítil nijak dobře a vůz skončil v historickém muzeu v městě Gorki, kde stojí jako exponát do dnes.

Loading...

3 komentáře (Poslední 05.04. 16:30) Napište svůj názor

reklama